Mager antwoord op vragen over subsidie paranormale beurs Utrecht

donderdag 10 maart 2005 23:27

De fractie van ChristenUnie Utrecht heeft vragen gesteld aan het college van B en W over de U-pas. De U-pas is een kortingspas voor alle Utrechters met een wat lager inkomen. Met hulp van de U-pas kon men gratis de Paranormale markt bezoeken. Wim Rietkerk, raadslid voor de ChristenUnie: "Dat leek ons steun aan een slechte zaak. Want deze beurs laat mensen kennis maken met new age, astrologie, het lezen van aura’s etc."

In de U-paswijzer van februari 2005 wordt een couponaanbieding gedaan voor het bezoek van de paranormaalbeurs. Hierbij wordt gemeld dat de bezitter van de U-pas gratis de paranormaalbeurs mag bezoeken. Couponaanbiedingen worden door de gemeente gesubsidieerd. Een deel van de entreeprijs wordt achteraf betaald als bekend is hoeveel bezoekers er gebruik van hebben gemaakt. De vorige keer waren dat er 76, die gebruik maakten van dit gratis aanbod via de U-pas.

Wim Rietkerk: "De ChristenUnie is verbaasd dat de overheid deze spiritualiteit bevordert en subsidieert. Naar onze mening is juist in deze tijd een neutrale houding van de overheid ten aanzien van het ondersteunen van expliciet religieuze activiteit op zijn plaats."

De fractie vroeg het College of ze met de subsidie deze activiteit wilde stimuleren en wat de achterliggende argumentatie voor de steun was. Die argumentatie moet dan toch voor alle religieuze activiteiten in de stad gelden? Wim Rietkerk: "Het antwoord van het College was nogal mager, kortweg werd betoogd dat het hier ging om amusement en niet om religieuze activiteiten. Al met al blijft het bevreemdend dat U-pashouders gratis naar deze beurs konden. Dergelijke activiteiten zouden we als overheid niet moeten stimuleren."

In het land

Reacties op 'Mager antwoord op vragen over subsidie paranormale beurs Utrecht'

Nieuwsarchief > 2005 > maart