7 oktober 2006 - week 40 - 2006

zaterdag 07 oktober 2006 19:31

Gekker moeten ze het bij de VVD niet maken. Mark Rutte heeft zaterdag aangegeven dat de VVD na 22 november alleen met het CDA wil regeren. De ChristenUnie, die vaak als derde partij genoemd wordt nu CDA en VVD samen geen meerderheid lijken te krijgen, zag hij niet zitten. Tja. Een politieke kat in het nauw maakt soms gekke sprongen. De VVD heeft namelijk op dit moment met een vrije val in de peilingen te maken. En hun zetels gaan naar het CDA. Dat schiet niet op. Door zich nu eenzijdig aan het CDA vast te klinken hoopt men het tij te keren. Dat is volgens mij ijdele hoop.

D66 en de SP hielden vandaag hun congres. Jan Marijnissen maakte duidelijk dat een stem op hem ongekende perspectieven met zich mee zal brengen. Je krijgt er Wouter Bos gratis bij en het maakt een Balkenende IV onmogelijk. Het is duidelijk dat de SP het scenario van 2003 weer aan de horizon ziet gloren. Maandenlang hoog in de peilingen staan en dan weer stevig terugzakken. Hoe keer je dat tij? D66 vierde vandaag haar veertig jarig bestaan. Van Mierlo liet vrijdag via de televisie weten te twijfelen aan het voortbestaan van de partij. Een dag later liet hij weten dat de partij nog toekomst had. Dat gaat snel. De deelname aan Balkenende II heeft D66 geen goed gedaan. Herstellen wat er nog te herstellen valt, is nu het motto. Of Pechtold daar de juiste persoon voor is, zal moeten blijken.

De afgelopen week was druk. Maandag ben ik naar den Haag gegaan voor een forumdiscussie over onderwijs. Samen met mijn collega's Jan de Vries, Mariette Hamer en Ursi Lambrechts mocht ik reageren op aanbevelingen van de sociale partners in het onderwijs op het dreigende lerarentekort. Donderdagmorgen hebben we daarover ook met minister van der Hoeven gedebatteerd. Opvallend dat het kabinet voor het komende begrotingsjaar nauwelijks initiatieven neemt om iets aan het lerarentekort te doen. Salarisverhoging is noodzakelijk, zegt de minister. Maar nu niet. Iets doen aan de werkdruk van leraren (volgens mij de sleutel voor het aantrekkelijker maken van het leraarschap)? Dat is een zaak van de sociale partners, zegt van der Hoeven. Wat een ambitie.

Woensdagmorgen voor het eerst een debat met staatssecretaris Bruins over het hoger onderwijs. Ik kon Bruins een compliment geven voor zijn snelle inwerken. Desondanks is er nog veel onduidelijk in het hoger onderwijs. Onder andere de beantwoording van de vraag of de leerrechten vanaf volgend collegejaar kunnen ingaan. Als ChristenUnie waren we er tegen, maar een kamermeerderheid was wel voor. Nu blijken er allerlei administratieve complicaties op te treden. Had men toch iets beter naar onze kritiek moeten luisteren. Dit was namelijk te voorzien. Eind oktober wordt de knoop definitief doorgehakt.

Deze week ook nog een kort overlegje met minister Veerman over een ontpoldering in Zeeland. Met SGP, CDA, VVD en LPF hebben we een motie inegdiend waarin we aangeven tegen ontpoldering te zijn. Donderdagavond nog een debat met minister van der Hoeven over de voor- en naschoolse opvang. Binnen een jaar leidt de motie van aartsen/Bos tot een wetsvoorstel in de Tweede Kamer. VVD en PvdA willen het nog gekker maken dan het al is (wij zijn tegen de wettelijke zorgplicht voor scholen om die opvang te regelen) en geven aan dat de ouders via hun geleding in de MR moeten kunnen bepalen welke opvang er door de school verzorgd moet worden. Ook komen ze met een amendement dat daarnaast ook alle andere wensen van ouders gehonoreerd moet worden. Niet te geloven. Opvallend dat het CDA zich voor het wetsvoorstel uitspreekt. Daar is binnen een jaar veel gebeurd.

Deze week vierde mijn oudste dochter Esther haar 19e verjaardag. Waar blijft de tijd. Ik bven trots op mijn dochter, die 2e jaars HBOV-studente is. Jammer dat ik maar een half uurtje van haar verjaardag kon meevieren. Iets eerder weggegaan van een debat, lukte het me pas om 23.30 uur thuis te zijn. Dat is momenteel wel de prijs die betaald moet worden. Zowel kamerwerk als campagne vraagt veel. Gelukkig komen de verkiezingen er snel aan. Nog 6 1/2 week. Ik ben zeer benieuwd waar we dan staan. In de peilingen staan we erg stabiel. Zelfs nu het CDA er de afgelopen weken veel zetels bij heeft gekregen. Zoals eerder aangegeven komen die vooral bij de VVD vandaan.

Arie Slob

Reacties op '7 oktober 2006 - week 40 - 2006'