ron200x200donderdag 09 oktober 2008

Hoe raar kan het lopen? Na al enkele trainingen voor de kaderschool te hebben verzorgd kreeg ik dit voorjaar een mail met de vraag of ik een training in Hardinxveld Giessendam wilde verzorgen. Nu wil het geval dat dit mijn geboorteplaats is, waar ik tot mijn 26e heb gewoond en waar ik nog veel (politiek actieve) kennissen heb. Dus eerst maar nagevraagd of men dáár wel zit te wachten op de verloren (of vertrokken) zoon die als cursusleider komt optreden. Gelukkig is mijn verleden geen beletsel gebleken om in september een erg inspirerende dag te mogen meemaken met de politieke vrienden in Hardinxveld.

De opdracht voor deze, min of meer maatwerktraining was: een groep met doorgewinterde raadsleden, een wethouder, bestuursleden en een aantal (met eerbied te benoemen) groentjes een motiverende en inspirerende dag te bieden. De lijn in de dag mocht zijn de aanloop naar de verkiezingen in 2010 met alles wat daarbij komt kijken. Het is toch iedere keer weer aardig om de dagelijkse dilemma’s van actieve politici te delen met “groentjes”. Veel meer dan je zou denken is er begrip voor de verwarring, frustratie, maar ook euforie van het dagelijkse politieke bedrijf. Er leven trouwens ook heel veel goede ideeën bij buitenstaanders over hoe je daar mee om kunt gaan! Maar er zit wel een voorwaarde aan!! Ga als deelnemers aan zo’n dag de kwetsbaarheid niet uit de weg. Vertel eerlijk dat je wel eens trots, boos, blij, onzeker enz. bent. Het helpt om elkaar werkelijk te leren kennen en ook om elkaars kwaliteiten te benoemen en op waarde te schatten. Ook dat was een onderdeel van de dag, om bij de deelnemers persoonlijkheidskenmerken en kwaliteiten te ontdekken en te benoemen, en te zien hoe deze de doelstellingen voor de komende tijd kunnen dienen.

Dan blijkt overigens ook dat er een trend is waar te nemen dat veel mensen van harte bereid zijn zich in te zetten voor de (christelijke) politiek, maar het moeilijk vinden zich daar voor 4 jaar (of langer) aan te binden. Veel mensen zetten zich graag in voor een project met “een kop en een staart” in een overzichtelijke periode. De drukte op allerlei delen van het leven maken een langer commitment moeilijk. Misschien moeten we daar als sterke ;-) regeringspartij iets mee. Gemeentepolitiek is immers vooral een vrijwilligersbaan, maar dan wel één die echt vakmanschap vereist. Een vereiste die nog nadrukkelijker gaat gelden als de “commissie Van Aartsen” gevolgd wordt en de gemeente steeds meer de eerste overheid gaat worden. Ook dat werd wel duidelijk! Daar zit toch een stevig spanningsveld. Als we daar niet vroegtijdig op anticiperen wordt de bestuurskracht van de gemeenten (verder) uitgehold.

Gaaf om met zo’n gemêleerd gezelschap over deze onderwerpen te praten en
en passant ook  nog tot een (globaal) actieplan voor de verkiezingen in 2010 te komen. Jullie begrijpen: er is hard doorgewerkt! Maar de inspirerende en motiverende manier van werken en de reacties achteraf gaven me een voldaan gevoel. Ik was weer even terug op het warme nest. Bedankt!

Ron de Rover

Trainer kaderschool