Verkiezingen Europees Parlement

Europese verkiezingenzaterdag 30 mei 2009 21:36

Hieronder vindt u  belangrijke informatie van de gemeente Eemsmond over de verkiezingen voor het Europees Parlement.

U kunt deze informatie ook terugvinden op de website van de gemeente Eemsmond, klik hier.

Op donderdag 4 juni worden in ons land de Nederlandse leden van het Europees Parlement gekozen.

WIE KUNT U KIEZEN?

U kiest 4 juni de kandidaten voor 25 Nederlandse zetels in het Europees Parlement.

Op 22 april leveren de partijen die aan de verkiezingen meedoen, hun kandidatenlijsten bij de Kiesraad in. Kort daarna is officieel bekend op wie u kunt stemmen.

WIE MAG STEMMEN?

U bent kiesgerechtigd als u:

• Nederlander bent of
  • de nationaliteit heeft van een andere EU-lidstaat en uiterlijk op 22 april 2009 verzoekt om in Nederland aan de verkiezing deel te nemen. Andere lidstaten van de Europese Unie zijn: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk en Zweden.

U bent onderdaan van een EU-lidstaat en wilt in Nederland stemmen?

Als u al eerder in Nederland heeft gestemd, dan heeft u zich laten registreren. U ontvangt ruim vóór de verkiezingen een stempas.

U bent in Nederland komen wonen en wilt u in Nederland stemmen?

Dan moet u zich uiterlijk op 22 april als kiesgerechtigde laten registreren bij de gemeente. Het aanvraagformulier dat u voor de registratie moet gebruiken, is u begin maart toegestuurd. Het ingevulde formulier stuurt u samen met een kopie van de persoonsgegevens van uw identiteitsbewijs (geldig paspoort of geldig Europese identiteitskaart) naar:

Gemeente Eemsmond

Afdeling Dienstverlening

Cluster Publieksdiensten

9980 AA Uithuizen.

Als u nog geen formulier heeft ontvangen, dan kunt u contact opnemen met het cluster Publieksdiensten via (0595) 43 75 55 of algemeen@eemsmond.nl. Het bezoekadres is: Hoofdstraat-West 1 in Uithuizen.

Let op: Als het formulier niet op 22 april bij ons binnen is, kunt u NIET deelnemen aan de verkiezingen in Nederland.

HOE GAAT HET VERDER IN Z'N WERK?

Stempas

In de week van 15 mei ontvangt elke kiezer in de gemeente Eemsmond op het huisadres een stempas. Met deze stempas én een geldig legitimatiebewijs kan in elke stembureau in de gemeente Eemsmond worden gestemd.

Stempas kwijt?

U kunt tot en met dinsdag 2 juni 2009 persoonlijk een nieuwe stempas aanvragen bij het cluster publieksdiensten.

Na 2 juni stempas kwijt?

Helaas, u kunt niet stemmen bij de Europese verkiezingen.

Legitimatieplicht

Bij de Europese verkiezingen op 4 juni geldt voor het eerst een legitimatieplicht. Deze legitimatieplicht is nodig omdat stembureaus geen registers hebben met de gegevens van de kiezers. U MOET zich dus op het stembureau kunnen legitimeren met een geldig rijbewijs, paspoort of identiteitskaart.

Uw Nederlands legitimatiebewijs verloopt binnenkort? Het vernieuwen van het document duurt vijf werkdagen. Wij raden u aan ruim op tijd een nieuw bewijs bij de publieksbalie aan te vragen en daarbij rekening te houden met de sluiting van het gemeentehuis in verband met alle feestdagen in april en mei.

Niet-Nederlandse EU-burgers kunnen zich identificeren met een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs van hun eigen land of met een Nederlands vreemdelingendocument.

STEMBUREAU NAAR KEUZE

U kunt 4 juni stemmen in een stembureau naar keuze. U ontvangt een stempas in plaats van een oproepingskaart. Met deze stempas kunt u in elk stembureau in de gemeente Eemsmond terecht. Zo is het gemakkelijker voor u om uw stem uit te brengen. Woont u in Oudeschip, maar komt het u beter uit in Uithuizermeeden te stemmen? Geen probleem. U moet dan wel uw stempas én een geldig legitimatiebewijs meenemen. Dit geldt ook als u wilt blijven stemmen in uw 'vertrouwde' stembureau.

Overzicht adressen stembureaus

• Kantens : ’t Schienvat, Kerkstraat 7
  • Oudeschip: Dorpshuis, Molenweg 18
  • Roodeschool: Dorpshuis, Hooilandseweg 18
  • Uithuizen:
    • Gemeentehuis, Hoofdstraat-West 1
    • Ability, Nijverheidsweg 12
    • Hunsingoheerd, Borgweg 100
  • Uithuizermeeden:
    • Sporthal Scherphorn, Tjarietweg 2
    • De Mieden, Hoofdstraat 61a
  • Usquert: Dorpscentrum, Schoolstraat 3
  • Warffum: Warfheem, Noorderstraat 24
  • Zandeweer: ’t Klokhoes, Veilingweg 1a

Alle stembureaus zijn toegankelijk voor mindervalide kiezers. De stembureaus staan ook vermeld op de kandidatenlijst voor het Europees parlement. Deze kandidatenlijst wordt in mei 2009 huis-aan-huis bezorgd.

STEMMEN IN EEN ANDERE GEMEENTE: DE KIEZERSPAD

U wilt of kunt op de dag van de verkiezingen niet in Eemsmond stemmen? Dan kunt u tot en met dinsdag 2 juni bij de publieksbalie een verzoek indienen om in een andere gemeente in Nederland te mogen stemmen. U ontvangt dan een zogenaamde 'kiezerspas', deze is gratis.

Een kiezerspas is een oproepingskaart met op de achterzijde een gemeentestempel en de handtekening van de burgemeester.

IEMAND ANDERS STEMT VOOR U: STEMMEN BIJ VOLMACHT

U kunt niet zelf gaan stemmen? Dan is het mogelijk om een andere kiesgerechtigde namens u te laten stemmen. Dit regelt u via een volmacht.

Er zijn twee vormen van volmacht:

• de volmacht die u zelf kunt regelen, we noemen dit 'de onderhandse volmacht';
  • de schriftelijk aangevraagde volmacht.

Onderhandse volmacht

U kunt een onderhandse volmacht geven aan een andere kiesgerechtigde uit Eemsmond. U kunt dit zelf doen.

Hoe werkt het?

In de week van 15 mei worden de stempassen thuisbezorgd. Op de achterzijde van uw stempas staat het volmachtbewijs. Vul eerst zelf in wie u machtigt en zet uw handtekening. Laat de persoon die u machtigt, ook zijn handtekening zetten op het volmachtbewijs. De door u gemachtigde persoon moet gelijktijdig met het uitbrengen van zijn eigen stem voor u stemmen. Dit kan niet op twee aparte momenten.

Schriftelijk aangevraagde volmacht

Met een schriftelijk aangevraagde volmacht kunt u een kiesgerechtigde uit heel Nederland machtigen. U vraagt een schriftelijke volmacht aan met een speciaal formulier dat bij de publieksbalie verkrijgbaar is. De laatste dag voor het indienen van het schriftelijk verzoek is maandag 25 mei.

Hoe werkt het?

Meld op het formulier de naam van de persoon die u machtigt. Laat de gemachtigde zelf op het formulier verklaren dat hij bereid is als gemachtigde op te treden. Onderteken allebei het formulier.

Als het verzoek wordt goedgekeurd, krijgt de gemachtigde ongeveer een week voor de stemming een groen volmachtbewijs thuisgestuurd. Hij moet gelijktijdig met het uitbrengen van zijn eigen stem voor u stemmen. Dit kan niet op twee aparte momenten.

Volmacht gegeven? Dan zelf niet stemmen

Als u een volmacht aan iemand heeft gegeven, bent u niet bevoegd om de volmacht in te trekken. U mag niet meer zelf gaan stemmen. Het is strafbaar om te komen stemmen als u iemand anders heeft gemachtigd.

STEMCOMPUTER OF ROOD POTLOOD?

Op 4 juni wordt er in Nederland weer met een rood potlood gestemd. Na het overhandigen van uw stempas én het laten zien van een geldig legitimatiebewijs, krijgt u van een stembureaulid een stembiljet. In het stemhokje kleurt u het vakje voor de kandidaat van uw voorkeur op het stembiljet rood. Het stembiljet doet u in de stembus.

MEER INFORMATIE

U kunt hier een pdf-document downloaden met dertien veelgestelde vragen met de antwoorden over de verkiezingen:

dertien vragen en antwoorden

Op het gemeentehuis kunt u bij het cluster Publieksdiensten alle informatie krijgen over de verkiezingen.

Reacties op 'Verkiezingen Europees Parlement'

Archief > 2009 > mei