One of us, één van de eerste Europese Burgerinitiatieven

donderdag 28 maart 2013 16:55

Vanaf deze week is het mogelijk om het Europees Burgerinitiatief 'One of us' te ondersteunen door schriftelijk of digitaal een stem uit te brengen. Dit initiatief wil graag de beschermwaardigheid van menselijke embryo's op de Europese agenda zetten. Het initiatief is gebaseerd op de positieve uitspraak in een rechtzaak van Greenpeace versus Brustle over gebruik van menselijke embryo's voor industriële of commerciële doeleinden.

Hieronder enkele citaten van de conclusie uit deze rechtzaak:

1. Het begrip ‚menselijk embryo’ is vanaf het stadium van de bevruchting van toepassing op de totipotente begincellen en op het gehele proces van ontwikkeling en vorming van het menselijk lichaam dat daaruit voortkomt. Dit geldt met name voor de blastocyst.

2. Een uitvinding moet van octrooieerbaarheid worden uitgesloten wanneer voor de toepassing van de technische werkwijze waarop het octrooi betrekking heeft, vooraf menselijke embryo’s moeten worden vernietigd of als basismateriaal moeten worden gebruikt, ook al bevat de beschrijving van deze werkwijze geen enkele verwijzing naar het gebruik van menselijke embryo’s.

Afgelopen vrijdag 22 maart is in Oegstgeest het Europees burgerinitiatief 'Eén van ons' (One of us) in Nederland gepresenteerd en toegelicht. Dit burgerinitiatief vraagt om juridische bescherming van het menselijk leven en de waardigheid daarvan, meer info onderaan.

'Eén van ons' is een van de eerste geregistreerde burgerinitiatieven in de Europese Unie. Het doel van het initiatief is in Europa de bescherming te bevorderen van het menselijk leven vanaf de conceptie – binnen de mogelijkheden van de bevoegdheden van de EU.

Het burgerinitiatief Eén van ons vraagt de Europese Commissie de menselijke waardigheid vanaf de bevruchting te respecteren en een einde te maken aan de financiering van activiteiten waarbij menselijke embryo’s worden vernietigd.

En om het op de agenda te krijgen zijn minstens één miljoen steunbetuigingen van EU-burgers uit minimaal 7 van de 27 EU-landen nodig! Maar ze zijn al over de 10% en de termijn om handtekeningen te verzamelen is tot 1 november 2013, dus we hebben nog even de tijd...

Meer hierover:

Reacties op 'One of us, één van de eerste Europese Burgerinitiatieven'