Een staaltje van machtspolitiek

dinsdag 03 oktober 2006 22:36

Het kabinet wil 125 miljoen euro extra uittrekken voor kinderopvang. Dat geld gaat alleen naar gezinnen met hogere inkomens. Zelfs mensen die samen 130.000 euro per jaar verdienen, komen dan nog in aanmerking voor een vergoeding!
De grote partijen, CDA, PvdA en VVD, zijn het op dit punt zo met elkaar eens, dat ze in een procedure-overleg vandaag ineens besloten om dat geld per direct beschikbaar te stellen. Ze gaan het per Algemene Maatregel van Bestuur regelen. En ze willen dus niet wachten tot de behandeling van de begroting Sociale Zaken, waar dit punt normaliter besproken zou worden.
125 Miljoen euro, dat lijkt mij een bedrag waar je het als Kamer over zou moeten hebben. Dat geef je niet tussen neus en lippen uit. En wij hadden er graag met het kabinet over willen discussiëren. Want waarom geef je 125 miljoen uit aan rijke gezinnen, terwijl je met datzelfde veel meer zou bereiken als je de schoolboeken voor het voortgezet onderwijs gratis zouden maken? Daar zouden veel meer gezinnen van profiteren. Ook gezinnen die het financieel moeilijker hebben.
De grote partijen achten een debat over 125 miljoen niet nodig. Ze zijn het al zo met elkaar eens, dat ze geen ruimte laten aan een inhoudelijk debat op argumenten, ook al zijn er andere Kamerleden die dat wel willen. Ze hoeven dit onderwerp blijkbaar niet in een groter verband te bezien, en hoeven geen afweging te maken tussen deze en andere noodzakelijke of gewenste maatregelen.
Ik vind het een staaltje oude machtspolitiek.
Tineke Huizinga

Reacties op 'Een staaltje van machtspolitiek'

Geplaatst op: 12-04-2016 14:30
Geplaatst op: 12-04-2016 14:34