Een les over respect

donderdag 05 oktober 2006 19:01

De gastles op de Albertine Agnesschool in Leeuwarden levert een leuke ontmoeting op met de kinderen van groep acht. Ik vertel hen over het werk in de Tweede Kamer en dat ook Kamerleden zich veel in respect moeten oefenen. In de Kamer is iedereen het eigenlijk voortdurend met elkaar oneens. Daarom zijn er ook zulke strenge debatregels. Je mag alleen spreken als je het woord krijgt, debatten moeten worden aangevraagd en in een debat spreek je nooit rechtstreeks de minister of je collega–Kamerleden aan, dat is te confronterend. Iedereen spreekt via de voorzitter. Op die manier kunnen Kamerleden elkaar in waarde laten en toch voor hun mening uitkomen, ook al staat die mening lijnrecht tegenover die van een ander.
De gang van zaken in de Tweede kamer laat zien dat er regels nodig zijn om respectvol met elkaar om te kunnen gaan. Normen en waarden zijn daarom nodig in een samenleving waar we goed met elkaar om willen ondanks alle verschillen in culturen en godsdiensten.
De kinderen hebben grote belangstelling voor de politiek. Ze weten er ook al behoorlijk veel van af. De vragen aan het slot vond ik het leukst. ‘Had u een hoed op bij Prinsjesdag en zat u ook in de ridderzaal? Maar ook ‘Wie denkt u dat de nieuwe premier van Nederland wordt?’ Op die laatste vraag weet ik het antwoord: ik denk dat zijn naam met een B begint.
Tineke Huizinga

Reacties op 'Een les over respect'

Geplaatst op: 12-04-2016 14:29
Geplaatst op: 12-04-2016 14:33