Stem Wijzer

dinsdag 17 oktober 2006 19:07

Eerst het wekelijkse voorbereidings- en agendaoverleg en de fractievergadering. Deze keer bijgewoond door campagneleider Henk van Rhee. Bijzondere gast is Sytse Faber, oud-ARP-Kamerlid. Hij wil rond de verkiezingen en de formatie met ons meelopen, omdat hij de ChristenUnie een partij vindt met mogelijk een strategische positie. Wellicht gaat hij erover schrijven. Daarna de stemmingen en het vragenuurtje.
En dan is het tijd voor de StemWijzer. Samen met andere fractievoorzitters nemen we de StemWijzer in gebruik. Vanwege een stroomstoring valt dat nog niet mee. Maar het advies is in mijn geval overduidelijk: ChristenUnie. De meeste lijsttrekkers komen probleemloos bij hun eigen partij uit, alleen Marc Rutte niet. Die komt drie keer bij D66 terecht. Hij wijt dat aan de stroomstoring…?!
Je kunt bij de StemWijzer een aantal onderwerpen extra gewicht geven. Dat levert interessante informatie op, omdat de uitslag ook wordt weergegeven in relatie tot andere partijen. Het aardige is dat, afhankelijk van de thema’s die je als belangrijk aanvinkt, er zowel voor een centrum-rechtse als voor een centrum-linkse combinatie met de ChristenUnie daarin mogelijkheden liggen.

Ik sta heel wat journalisten te woord. Die zijn erg in ons geïnteresseerd, omdat in vorige jaren veel mensen bij het invullen van de Stemwijzer bij de ChristenUnie uitkwamen. Later op de dag kregen we al een mailtje van iemand die tot zijn verrassing het advies ChristenUnie kreeg, maar nog wel even wat meer van ons wilde weten, voordat hij besloot op ons te stemmen. Ik hoop dat we hem en vele anderen kunnen overtuigen!
Er zijn veel mensen die het op het gebied van milieu, sociaal beleid en het opkomen voor kwetsbare mensen met ons eens zijn. Misschien delen ze niet onze uitgangspunten, maar als ze op ons stemmen, betekent het wel dat ons geluid in de Kamer wordt versterkt. En wie weet kan de ChristenUnie daarna ook een rol van betekenis spelen in de kabinetsformatie.
Daarom roepen wij mensen op 22 november strategisch te stemmen!

Ik spreek een boodschap in voor de lezers van de Twentse Courant/Tubantia, met wie ik binnenkort tijdens de campagne-regiotoer in geprek zal gaan. Daarna geef ik een interview aan journalisten van Metro. Het is een verademing dat de huidige generatie journalisten de ChristenUnie niet beperken tot enkele thema’s, maar over de volle breedte van ons programma willen praten. We hebben niet voor niets drie speerpunten: opkomen voor de kwetsbaren, milieu en duurzaamheid, en jeugd en gezin.
Daarna houd ik een digitale opruimactie. Ik heb meer dan 1000 mailtjes in diverse mappen. Wat weg kan, gaat weg, een aantal mails moet ik morgen met medewerkers bespreken. Ik maak een flinke slag en dat voelt heel prettig.

Halverwege de dag heb ik het met Joël Voordewind (kandidaat nr 4 op onze lijst) over een bijeenkomst waar hij maandagavond was met Marco Pastors (lijsttrekker) en Mirjam Sterk (CDA-Kamerlid en 9e op de kandidatenlijst).
Het optreden van Mirjam was verbazend. Eerst zette ze de ChristenUnie weg als een soort christelijk Groen Links, helemaal in overeenstemming met de campagnestrategie die ze binnen het CDA kennelijk hebben afgesproken en waar wij inmiddels wel aan gewend zijn. Maar daarna vroeg ze Joël wat de ChristenUnie gaat doen bij eventuele formatieonderhandelingen. ‘Zouden jullie de abortuswetgeving dan willen aanpakken? Dat wordt dan wel heel moeilijk.’
De vraag stellen, is haar beantwoorden. Natuurlijk gaat de ChristenUnie in mogelijke formatiebesprekingen het herstel van de rechtsbescherming van het leven aan de orde stellen. Het is toch een bijbelse opdracht om op te komen voor alles wat kwetsbaar is, of het nu de chronisch zieken, ouderen en gehandicapten betreft of het ongeboren kind?!
Ik vind het schokkend dat dit niet alleen voor de VVD van Mark Rutte, maar nu kennelijk ook voor een partij als het CDA géén relevant punt meer is in de formatie. Dat VVD en PvdA daar moeite mee hebben, is bekend, maar van het CDA verwacht ik op dat punt toch nog steeds een bondgenootschap.

André Rouvoet

Reacties op 'Stem Wijzer'