Interviews, een rel en een avond vol geluk…

donderdag 19 oktober 2006 23:56

Weer een dag vol interviews en optredens. De ochtend is relatief rustig; de medewerkers hebben een gesprek dat nog wel even kan wachten, voor me afgezegd en een interview voor de site www.studenten.net wordt door Swannet Westland (beleidsmedewerker onderwijs) overgenomen. Dat geeft mij ruimte om deel te nemen aan het telefonische campagne-overleg en de interviews van vanmiddag voor te bereiden.

Tussendoor doe ik nog wel een kort telefonisch interview voor een ander initiatief van studenten: de ‘Verkiezingsflux’, een speciale uitgave van het verenigingsblad van de studentenvereniging ‘Circumflex’ uit Maastricht. Daarna sta ik Joost Niemöller van HP/De Tijd te woord, die voor volgende week een artikel over de ChristenUnie maakt.

Even naar de Kamer voor de stemming over één motie; dat hoort er ook bij… In de wandelgang vertelt Tineke Arie en mij verontwaardigd dat minister Rita Verdonk zojuist in een overleg met de Kamer ongelooflijk tegen haar is uitgevaren, omdat Tineke haar beleid zou hebben vergeleken met het fascisme. Ze legt uit wat er is gebeurd: in een interview voor het blad ‘Christenen in Contact’ heeft ze verteld over onze moeite met het vaak onnodig harde uitzetbeleid; daarbij heeft ze genoemd dat oudere mensen haar hebben verteld dat het hen soms aan de Tweede Wereldoorlog doet denken als er ’s morgens ineens complete asielzoekersgezinnen verdwenen blijken te zijn. Omdat dit ongelukkig in het blad was terechtgekomen, heeft Tineke voor de camera van ‘Netwerk’ verteld wat ze wel en wat ze niet heeft gezegd en bedoeld. Vervolgens heeft minister Verdonk, in aanwezigheid van de ‘Netwerk’-ploeg, een Kamerdebat, dat over iets heel anders ging, aangegrepen om in de aanval te gaan! Na de clash met de PvdA’er Ahmed Aboutaleb is dit deze week al de tweede rel die volstrekt onnodig rond Rita Verdonk wordt geschopt. Kennelijk vinden de campagnestrategen van de VVD het tijd worden om haar naar voren te schuiven, nu de VVD in de peilingen op verlies staat en het Mark Rutte maar niet lukt om zichtbaar te zijn in de verkiezingsstrijd. Maar dat doe je toch niet op zo’n manier, tegen beter weten in?!

Voorgesprek met de redactie van ‘EénVandaag’, over het verkiezingsdebat aan de Erasmus Universiteit (15 november). Dan een interview met CV-Koers, als laatste in een drieluik van CDA (Maxime Verhagen), PvdA (Paul Depla) en ChristenUnie. Opnieuw veel aandacht voor de bijzondere positie waarin de ChristenUnie na de verkiezingen wellicht komt te verkeren. Ik laat me niet verleiden om daar al te veel over te zeggen: eerst de verkiezingen zelf, pas daarna zullen we – hopelijk met een grotere fractie in de Kamer – ons gaan richten op de formatiebesprekingen. Tenminste: als we daarvoor uitgenodigd worden.

Samen met Swannet per trein naar Rotterdam, waar ik eerst een uurtje bij Radio Rijnmond te gast ben om te spreken over ‘geluk’ en de rol van de overheid daarin. Dan door naar het Groothandelsgebouw, waar NRC-Handelsblad en de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur over hetzelfde onderwerp een discussieavond met Femke Halsema en mij hebben georganiseerd. Eerst eten we met de organisatoren en de gespreksleider, filosoof Henk Oosterling, in Restaurant Engels. Het wordt best een aardige avond. Femke en ik zijn het hier aardig over eens en vullen elkaar soms leuk aan. Er zijn drie gesproken columns over de Rotterdamse situatie. Vanuit de zaal komt er een stemadvies voor GroenLinks en ChristenUnie, die volgens de spreker elk 10 zetels verdienen. Zijn woorden worden door de dik 100 aanwezigen met applaus begroet! Met een mooi boek over geluk en een tevreden gevoel reis ik terug naar Woerden.
André Rouvoet

Reacties op 'Interviews, een rel en een avond vol geluk…'

Geplaatst op: 12-04-2016 14:06
Geplaatst op: 12-04-2016 14:08