Op campagne in Flevoland

zaterdag 28 oktober 2006 23:08

Vandaag voert de regiotoer ons naar de jongste provincie van Nederland: Flevoland. De bus met de top-tien van de kandidaten voor de ChristenUnie rijdt eerst naar Almere. We bekijken de prestigieuze nieuwbouwactiviteiten vanaf het dak van een van de woontorens in aanbouw, en werpen op het dakterras van de plaatselijke V&D ook een blik op de hangtuinen van Almere. Een stad met een enorme groeidrift. We delen folders en koffiepads uit op de zaterdagmarkt en raken daar met allerlei mensen in gesprek. Ik word op de markt gevolgd door Radio1-verslaggever Joris van de Kerkhof, die ons de hele dag zo’n beetje volgt.

Dan brengt de bus ons naar Zeewolde. Ik maak even een uitstapje naar Utrecht voor het live radioprogramma Spijkers met Koppen. Presentator Felix Meurders legt mij het vuur na aan de schenen. Hij wil weten wat wij perse binnen zouden willen halen als we kunnen deelnemen in een kabinet. Ik zeg hem dat wij inzetten op herkenbare christelijk-sociale politiek. Dat houdt in dat wij opkomen voor de zwakken, voor jeugd en gezin en voor duurzaamheid, behoud van natuur en milieu. Volgens Meurders zijn dat punten die ook door andere partijen worden genoemd. “Maar het is toch geweldig dat andere partijen ons bijvallen in typisch christelijk-sociale doelstellingen?”, geef ik hem terug. We zouden hopen dat anderen al onze standpunten overnemen! Daar heeft Meurders even niet van terug.

Ik sluit me in het centrum van Lelystad weer aan bij de campagnebus. We hebben onze fantastische campagnetent opgezet, blazen ballonnen op en delen opnieuw koffiepads en folders uit. Daarna door naar Emmeloord voor eenzelfde straatactie. Het is altijd leuk om mensen in hun woonplaats te ontmoeten en te horen hoe zij over de politiek denken.

Op Urk ontmoeten we tijdens de maaltijd een aantal vissers, die ons vertellen over de effecten van de steeds strengere richtlijnen over visquota die vanuit Europa worden verordonneerd. In Arie Slob hebben zij de laatste jaren een goede gesprekspartner en pleitbezorger gevonden.

Daarna met spoed naar de regioavond in de Meerpaal in Dronten. Ben Ketting zet weer een daverend voorprogramma neer voor een volle zaal met kinderen en ouders. Herman Wagter presenteert de videofilms, de stellingen, stelt Joël Voordewind voor als de vierde kandidaat op de lijst en geeft ook het woord aan Dick Schutte, oud-burgemeester van Urk, en nu aanvoerder van de ChristenUnie bij de komende Statenverkiezingen. Hij pleit onder meer voor een betere bereikbaarheid van Flevoland, ook via het spoor.

Tot besluit van het zeer afwisselende programma spreek ik de mensen toe. We moeten ons tot het uiterste inspannen om de steun voor onze opvattingen de komende weken te versterken, zodat we een verschil kunnen maken in de Tweede Kamer. Want daar gaat het allereerst om bij de komende verkiezingen: de samenstelling van de volksvertegenwoordiging. Hoe groter onze fractie wordt, hoe beter we onze doelstellingen waar kunnen maken. Niet omdat het ons om de macht gaat, wij willen ons dienstbaar maken aan de gerechtigheid van het Koninkrijk van God. Daarom staan wij op de bres voor het gezin, en zijn we blij als het CPB duidelijk maakt dat onze inzet voor een christelijk-sociaal beleid ook economisch verantwoord is. De programma’s van de grote partijen bleken op veel punten onuitvoerbaar, of in ieder geval niet betaalbaar te zijn. Zij zijn inmiddels allemaal bezig om de gaten te repareren, maar hebben wel een paar weken goede sier gemaakt met programma’s die niet realistisch waren.

Wij vinden het niet erg als andere partijen standpunten van ons overnemen, of het nu gaat om extra geld voor het wegwerken van achterstallig onderhoud van monumentale kerkgebouwen, of een ministerie voor Jeugd en Gezin, waar inmiddels ook de grote partijen achter te lijken staan. Hoe meer doelstellingen van ons worden overgenomen, hoe beter voor het land.

Na deze hartverwarmende avond in Flevoland reizen we allemaal weer naar huis. Tijd voor de rustdag.
André Rouvoet

Reacties op 'Op campagne in Flevoland'