Europa: lekker belangrijk...!

zaterdag 24 januari 2004 22:55

Vandaag was het Uniecongres, dat geheel in het teken van de Europese verkiezingen stond: verkiezingsmanifest en kandidatenlijst werden vastgesteld. Een goede opkomst en een plezierige sfeer. Er is spanning en ontspanning. Vreugde en teleurstelling. Samenzang en cabaret. Maar eerst even een terugblik.

Woensdag had ik 's morgens een gesprek met een studente over de kwestie van criminele burgerinfiltratie. Daarna bij de lunch een gesprek met de beide collega's, Arie en Tineke, en twee medewerkers over het opereren en het profiel van de ChristenUnie, zowel fractie als partij. Dit ook ter voorbereiding op het Politiek Beraad (een overleginstantie waarin alle relevante partijgeledingen periodiek overleggen over actuele politieke vraagstukken en andere voor de ChristenUnie belangrijke thema's) van begin februari.
's Middags een spoeddebat over de chaotisch verlopen invoering van de verhoging van de eigen bijdrage voor de thuiszorg. Staatssecretaris Ross-van Dorp wil eerst niets weten van eventuele aanpassing van de regeling als uit onderzoek zou blijken dat die eigen bijdrage voor mensen niet is op te brengen, maar biedt na lang aandringen van o.a. SP, PvdA en mijzelf toch een opening. Eind van de middag breng ik een bos bloemen bij PvdA-collega Jeltje van Nieuwenhoven, die maandagnacht een auto-ongeluk heeft gehad. In perscentrum Nieuwspoort nog even de Nieuwjaarsborrel bijgewoond; gezellig en nuttig, zo'n gelegenheid voor contacten met journalisten en collega's. Dan naar Gouda, waar de kandidaat-lijsttrekkers voor de ChristenUnie-lijst bij de Europese verkiezingen met elkaar in discussie gaan. De critici hebben in elk geval gelijk dat ze voor wat betreft de visie op Europa niet erg veel van mening verschillen...

Donderdag wat later in de ochtend in de Kamer; er staan pas vanaf de middag verplichtingen in de agenda, maar dan ook wel praktisch aaneengesloten: drie gesprekken over de meest uiteenlopende zaken, agenda-overleg met m'n secretaresse Henriëtte, een telefonisch interview met het Eindhovens Dagblad over een nieuwe methode van de politie om illegale prostitutie aan te pakken en tenslotte een interview met het Radio1-journaal over het huidige 'stevige' klimaat rondom de opsporingsmethoden van politie en justitie; de lessen van Van Traa lijken grotendeels vergeten... Dat heeft ongetwijfeld ook te maken met de enorme doorstroom van Kamerleden en - dientengevolge - het ontbreken van een institutioneel geheugen van de Kamer.
's Avonds ben ik thuis, waar veel te lezen én te telefoneren valt.

Een groot deel van de vrijdag gaat heen met het bijwerken van mijn e-mails. Verder stel ik in overleg met mijn medewerker Jacob én CDA-collega Mirjam Sterk nadere vragen over de rapgroep N.A.G., die mij met hun antisemitische teksten al eerder aanleiding gaven voor actie. De antwoorden van minister Donner waren zeer onbevredigend: het politie-onderzoek ligt min of meer stil, omdat de betrokkenen niet te achterhalen zouden zijn. En dat terwijl 'Netwerk' onlangs zonder problemen de tekstschrijver wist te achterhalen... Als fractie hebben we goed overleg gehad met Ronnie Naftaniël van het CIDI, die een klacht over het gebrekkige optreden van politie en justitie heeft ingediend.
De avond benut ik voor het schrijven van een notitie voor een kerkelijke commissie waar ik deel van uitmaak.

En dan vandaag, zaterdag. Al vroeg ben ik in Ede, waar het Uniecongres plaats vindt. Het bestuur heeft aan het Congres twee kandidaat-lijsttrekkers voorgesteld: zittend Europarlementariër Hans Blokland en oud-fractiemedewerker Peter van Dalen. Op deze procedure komt wat kritiek: sommigen vinden dat het bestuur zelf een keus had moeten maken. Het bestuur vindt dat het Congres de keuze tussen continuïteit en vernieuwing moet hebben. Onze tweede Europarlementariër, Rijk van Dam, heeft op eigen kracht campagne gevoerd om eveneens verkiesbaar te zijn als lijsttrekker; ik vind dat wel sterk. En hij slaagt ten dele: het Congres neemt een motie aan waardoor het lijsttrekkersduo wordt veranderd in een trio. Vervolgens valt Rijk wel als eerste af... Dat is buitengewoon zuur voor hem, aangezien we als ChristenUnie bij de verkiezingen op 10 juni op maximaal 1 zetel mogen rekenen (twee voor de samenwerkingslijst ChristenUnie/SGP). Rijk steekt zijn verbittering niet onder stoelen of banken. In een tweede ronde kiest het Congres Hans Blokland tot lijsttrekker. Peter van Dalen reageert groots, ook richting Rijk.
Verder wordt het Euromanifest zonder veel wijzigingen vastgesteld. Tussendoor is er twee keer een humoristisch optreden van twee heren die 'namens ChristenUnie Rottumerplaat' óók hebben nagedacht over Europa. De leus van staatssecretaris Nicolaï - 'Europa, best belangrijk' - moet het ontgelden: hij wordt ter plekke vervangen door het smeuïg uitgesproken 'Europa: lekkerrr belangrijk!'.
Voor mij is er vandaag geen actieve rol weggelegd, en dat vind ik voor een keer helemaal niet erg! Wel een fotosessie i.v.m. een introductieboekje voor nieuwe leden: er komt een intensieve ledenwerfactie aan! Het klimaat is er gunstig voor.
Ik kan meerijden naar Ermelo, waar partijgenoten me afzetten bij goede vrienden van ons; Liesbeth en de kinderen zijn daar al. Fijne middag. 's Avonds lekker thuis.
André Rouvoet

Reacties op 'Europa: lekker belangrijk...!'