Berichten over Zorg

  1. Operatiekamer
    Portret Mirjam Bikker in vierkant.jpg
    Door Mirjam Bikker op 17 februari 2022

    Bijdrage aan debat over kinderhartcentra

    Iedere ouder met een hartekindje wil de allerbeste zorg voor dat kleine kindje. Iedere ouder wil bij dat kindje kunnen zijn als er een operatie is, als het verblijf in het ziekenhuis langer duurt, of als het nog geregeld voorkomt dat het terug moet voor controle. Waar je ook woont in Nederland. In Delfzijl of in Dordrecht, in Amsterdam of in de Achterhoek, je wil er voor dat kindje kunnen zijn en je wilt dat dat kindje uitstekende zorg krijgt. En die uitstekende zorg moet er ook zijn en blijven voor volwassenen met een aangeboren hartafwijking. 

    Lees meer over "Bijdrage aan debat over kinderhartcentra"

    Labels: ,

  2. Verpleegster met oude vrouw.jpg
    Portret Mirjam Bikker in vierkant.jpg
    Door Mirjam Bikker op 17 september 2021

    Extra geld voor betere salarissen in de zorg

    Als er iets voor mij duidelijk is, dan is het wel hoe belangrijk onze mensen in de zorg zijn. Ik denk dat iedereen wel kan terug denken aan heftige of kwetsbare momenten in je leven, waar je zo dankbaar bent voor verpleegkundigen of verzorgenden om jou of een geliefde van je heen. We weten hoe heftig deze tijd voor hen is. Er is hoge werkdruk en personeelstekort. Iedereen herinnert zich nog dat de waardering voor die mensen toenam, zowel in onze woorden als in ons applaus. Maar iedereen herinnert zich vast ook de waardering die op financieel vlak uitbleef, de échte structurele toezegging kwam nog altijd niet. De éénmalige 1000 euro voor medewerkers was een prachtig gebaar, zeer verdiend, maar wat mij betreft niet genoeg.  

    Lees meer over "Extra geld voor betere salarissen in de zorg"

    Labels: ,

  3. Ziekenhuisbed.jpg
    carladikfaber2018
    Door Carla Dik-Faber op 22 januari 2021

    Als de grenzen van de zorg in zicht komen

    Of je wilt of niet, deze weken worden we allemaal bepaald bij het belang – en de ingewikkeldheid – van medische ethiek. Want wat is eigenlijk ‘goede zorg’, als de zorg het niet meer aan kan?

    Lees meer over "Als de grenzen van de zorg in zicht komen"
  4. Verpleegster met oude vrouw.jpg
    carladikfaber2018
    Door Carla Dik-Faber op 30 november 2020

    Zorg voor zeggenschap

    Goede zorg is letterlijk van levensbelang. Sinds maart van dit jaar is Nederland nog eens extra van dit besef doordrongen. Onze samenleving kan niet zonder toegewijde zorgverleners. Mensen die dag en nacht voor ons klaar staan. In de ziekenhuizen, verpleeghuizen en andere zorginstellingen maken zij ‘zorg voor elkaar’ concreet. Zorgprofessionals verdienen onze waardering en alle ruimte om te doen waarvoor ze zijn opgeleid en wat ze graag doen: zorgen. Warme woorden zijn daarvoor niet voldoende. 

    Lees meer over "Zorg voor zeggenschap"
  5. Ziekenhuis zorg.jpg
    carladikfaber2018
    Door Carla Dik-Faber op 23 juni 2020

    Vertrouwen en vakmanschap: meer waardering voor zorgverleners

    In de Tweede Kamer is gestemd over een motie voor het verbeteren van het salaris en arbeidsvoorwaarden van zorgverleners. Ik krijg veel vragen over deze motie en waarom de ChristenUnie niet voor deze motie heeft gestemd. Vindt de ChristenUnie niet óók dat er meer waardering moet komen voor zorgverleners, zoals letterlijk in de motie staat?

    Lees meer over "Vertrouwen en vakmanschap: meer waardering voor zorgverleners"
  6. Ziekenhuis zorg.jpg
    carladikfaber2018
    Door Carla Dik-Faber op 16 juni 2020

    Vertrouwen en vakmanschap: meer waardering voor zorgverleners

    In de Tweede Kamer is gestemd over een motie voor het verbeteren van het salaris en arbeidsvoorwaarden van zorgverleners. Ik krijg veel vragen over deze motie en waarom de ChristenUnie niet voor deze motie heeft gestemd. Vindt de ChristenUnie niet óók dat er meer waardering moet komen voor zorgverleners, zoals letterlijk in de motie staat?

    Lees meer over "Vertrouwen en vakmanschap: meer waardering voor zorgverleners"
  7. carladikfaber2018
    Door Carla Dik-Faber op 10 april 2020

    De volgende gezondheidscrisis voorkomen

    En toen bleek het leven toch niet zo maakbaar als we dachten. We zijn de grip erop verloren. Nooit hebben we dit eerder meegemaakt. En hoe lang het gaat duren weet niemand. Eén ding is zeker: deze crisis is een wedstrijd van lange adem. Dat ondervinden we allemaal, elke dag weer. En dat geldt des te meer voor het zorgpersoneel. Dag en nacht bekommeren zij zich om een zieke medemens, op de Intensive Care, in een zorghotel, een verpleeghuis, of waar dan ook. Een aantal van hen ken ik persoonlijk, in de kring van familie en vrienden. We voelen allemaal diepe dankbaarheid jegens hen en hun collega’s.

    Lees meer over "De volgende gezondheidscrisis voorkomen"
  8. Psycholoog
    carladikfaber2018
    Door Carla Dik-Faber op 17 februari 2020

    Ga het gesprek altijd aan

    Vandaag stuurde minister Hugo de Jonge het onderzoek naar de Kamer over euthanasie en psychiatrie. Het onderzoek laat zien hoe belangrijk het is dat huisartsen, psychiaters en andere behandelaars de doodswens van hun patiënt serieus nemen en bespreekbaar maken.

    Lees meer over "Ga het gesprek altijd aan"
  9. Oud en jong.jpg
    carladikfaber2018
    Door Carla Dik-Faber op 8 oktober 2019

    Meer invloed van verzekerden op hun eigen zorgverzekeraar

    Vandaag is in de Tweede Kamer een wetsvoorstel aangenomen dat mensen meer invloed geeft op het beleid van hun zorgverzekeraar. Daardoor kun je bij je verzekering meepraten over keuzes die worden gemaakt over de inkoop van zorg en de communicatie van de verzekeringsmaatschappij met verzekerden. Een langgekoesterde wens van de ChristenUnie.

    Lees meer over "Meer invloed van verzekerden op hun eigen zorgverzekeraar"
  10. Spoedeisende hulp, Ambulance.jpg
    01 Gert-Jan Segers.jpg
    Door Gert-Jan Segers op 31 oktober 2018

    Mijn bijdrage aan het debat over het faillissement van de IJsselmeerziekenhuizen en het Slotervaartziekenhuis

    Vorige week dinsdag vroegen het Slotervaartziekenhuis en de IJsselmeerziekenhuizen uitstel van betaling aan. Twee dagen later was het faillissement een feit. Wat volgde was een chaotische situatie. Chaos voor patiënten en chaos voor medewerkers. Maar ook een bestuurlijke chaos, want niemand had dit zien aankomen, het bestuur van de ziekenhuizen niet, de Raad van Toezicht niet, de zorgverzekeraar niet en ook de minister niet.

    Lees meer over "Mijn bijdrage aan het debat over het faillissement van de IJsselmeerziekenhuizen en het Slotervaartziekenhuis"