Waardevol Leven

Waardevol leven is een kernwaarde voor de ChristenUnie. In het septembernummer van ChristenUnie magazine leest u concrete verhalen en voorbeelden waarom. Over wanneer wij zien dat leven ‘waardeloos’ dreigt te worden en wij in beweging komen. U bent zelf ook van harte uitgenodigd mee te denken hoe wij kunnen opkomen voor de waarde van het leven.

Het ledencongres van juni dit jaar stelde drie kernwaarden vast van waaruit de ChristenUnie politiek bedrijft. De ChristenUnie komt op voor de waarde van het leven, voor een dienstbare samenleving en voor geloofsvrijheid. In deze waarden laten we zien hoe ons geloof onze politieke visie op de mens en samenleving kleurt. Alle leven is Gods waardevolle gift, Hij laat mensen opbloeien in relaties, samenwerking en onderlinge zorg en Hij maakt mensen verantwoordelijk door ze vrijheid te geven.

Waarom raakt waardevol leven het hart van de christelijke politiek? Het maakt nogal uit. Zien we de wereld en het heelal als een toevalstreffer en mensen het toevallige product van blinde, onpersoonlijke krachten en overgeleverd aan een ‘survival of the fittest’? Of zien we de wereld als het prachtige scheppingswerk van God (Genesis 1). Ieder deel van ons lichaam en ziel door de Heer zelf geweven (Psalm 139)? En ieder mens door God begiftigd met een waardevol talent (Mattheus 25)?

De ChristenUnie komt op voor een zorgvuldige omgang met heel Zijn schepping. In die schepping dienen wij te bouwen en te bewaren, op een manier die duurzaam is, ook met het oog op de mensen die na ons komen. De ChristenUnie komt op voor de waardigheid en de rechten van alle mensen: krachtig of kwetsbaar, geboren of ongeboren, nabij of veraf. Ieder is van waarde: de geslaagde ondernemer evengoed als de vluchteling zonder paspoort. Deze overtuiging herkennen we gelukkig bij vele mooie maatschappelijke organisaties en initiatieven.

Opkomen voor de waarde van de schepping en voor mensen zijn niet los van elkaar te zien. Paus Franciscus verwoordde dat bijvoorbeeld krachtig in zijn recente milieuencycliek Laudato Si: ‘Hoe kunnen we op authentieke wijze opkomen voor de natuur en kwetsbare wezens als we niet eens een menselijk embryo kunnen beschermen, wanneer zijn aanwezigheid ongemakkelijk is?’

De ChristenUnie gaat graag in gesprek met u over de vraag: waar dreigt leven als waardeloos aan de kant gezet te worden en hoe maken we ons sterk voor de waarde van het leven? Dat gesprek zoeken we bijvoorbeeld op het ChristenUnie-congres van 21 november. U bent daar van harte welkom!

Denk mee!

Waar dreigt leven als waardeloos aan de kant gezet te worden en hoe maken we ons sterk voor de waarde van het leven?