Waardig ouder worden

De ChristenUnie wil een samenleving waarin mensen waardig ouder kunnen worden. We zijn tegen de plannen voor ‘voltooid leven’. Wij geloven in de kracht van goede zorg en aandacht voor ouderen. We mogen nooit accepteren dat mensen zich vanwege bijvoorbeeld eenzaamheid overbodig voelen. De afgelopen weken heeft de ChristenUnie daarom samen met ouderenorganisatie KBO-PCOB en Jan Slagter van Omroep Max gewerkt aan het plan 'Waardig ouder worden'. Zo werken we met elkaar aan een samenleving waarin we omzien naar elkaar

1. Ouderen.jpg
    portret nico.jpg
    Door Nico Drost op 14 september 2023 om 16:51

Verbonden gemeenschappen voor onze ouderen

Het Bijbelboek Spreuken spreekt over ouderen als volgt: "De ouderdom is een prachtige kroon, je vindt hem op de weg van de rechtvaardigheid."

Woorden die me raken als ik ze naast de schrijnende verhalen leg die soms uit de ouderenzorg en -sector tot ons komen. Maar ook woorden die me inspireren. Oud worden als kroon op je leven, omringd door mensen die voor je zorgen omdat jij dat heel je leven voor hen deed. Tot de tijd gekomen is om het leven hier definitief achter je te laten.

Lees meer over "Verbonden gemeenschappen voor onze ouderen"
  2. Palliatieve zorg
    01 Gert-Jan Segers.jpg
    Door Gert-Jan Segers op 7 maart 2018 om 18:34

Extra geld voor palliatieve zorg

Het kabinet stelt vanaf dit jaar 4 miljoen extra beschikbaar voor vrijwilligers in de palliatieve terminale zorg. De ChristenUnie is dankbaar voor dit kabinetsbesluit. Versterking van de palliatieve terminale zorg is een belangrijk speerpunt uit het manifest Waardig ouder worden en kwam uiteindelijk ook in het regeerakkoord terecht.

Lees meer over "Extra geld voor palliatieve zorg"
  1. Ouderen Amsterdam resize
    CU logo onder elkaar blauw
    Door Webredactie op 7 mei 2020 om 12:00

Manifest: ‘Geen wederopbouw zonder de mensen die dit land hebben opgebouwd!’

Manon Vanderkaa van KBO-PCOB, Jan Slagter Omroep MAX en Gert-Jan Segers van de ChristenUnie slaan opnieuw de handen ineen met een dringend appél om tijdens de coronacrisis geen keuzes te maken waarbij ouderen tweederangsburgers worden. De drie organisaties publiceren vandaag een manifest met de oproep om bij nieuwe stappen niemand voor te trekken en niemand af te schrijven.

Lees meer over "Manifest: ‘Geen wederopbouw zonder de mensen die dit land hebben opgebouwd!’"
  2. Ouderen Amsterdam resize
    01 Gert-Jan Segers.jpg
    Door Gert-Jan Segers op 4 maart 2019 om 11:25

Voorrang voor nieuwe woonvormen ouderen

In Beetsterzwaag staat basisschool De Trime. De school gaat echter dicht en de grond komt vrij. Een groep zelfstandig wonende senioren staat te popelen om op het terrein een eigen min of meer beschutte woonvorm te stichten. De vraag is of dat gaat lukken: ook commerciële partijen hebben hun oog laten vallen op de grond.

Lees meer over "Voorrang voor nieuwe woonvormen ouderen"
  1. Maarten Verkerk blog portret.jpg
    Door Maarten Verkerk op 23 oktober 2020 om 12:10

Houd euthanasie in het Wetboek van Strafrecht

Liesbeth van den Berg stelt dat de euthanasiewet op de schop moet (AD, 24-09-2020). In haar visie zou euthanasie uit het Wetboek van Strafrecht gehaald moet worden en zou de wet voltooid leven van Pia Dijkstra overbodig zijn. Zij meent dat levensbeëindiging op verzoek een normale medische handeling is.

Lees meer over "Houd euthanasie in het Wetboek van Strafrecht"
  2. Oude handen en zorg.jpg
    Maarten Verkerk blog portret.jpg
    Door Maarten Verkerk op 20 februari 2020 om 11:10

De pil van Drion: toeredeneren naar een gewenste uitkomst

In de Volkskrant van 11 februari pleiten Miriam de Bontridder en Hein Mijnssen voor legalisering van de ‘pil van Drion’. Hun belangrijkste argument: het geeft ouderen met een doodswens rust als ze zo’n pil in bezit hebben, waarmee ze regie houden over het levenseinde. Ook Els van Wijngaarden rapporteert in haar onderzoek naar ‘voltooid leven’ dat ouderen het bezit van een ‘laatste wil’-pil als rustgevend kunnen ervaren.

De Bontridder en Mijnssen redeneren duidelijk toe naar een gewenste uitkomst. Het onderzoek van Van Wijngaarden stelt namelijk ook dat de aanwezigheid van een pil door betrokkenen wordt geproblematiseerd en tot nieuwe dilemma’s leidt. Het is een ernstige omissie dat dit gegeven niet gepresenteerd en besproken wordt.

Lees meer over "De pil van Drion: toeredeneren naar een gewenste uitkomst"
  3. 20151121 CU Congres lowres-1798
    CU logo onder elkaar blauw
    Door Webredactie op 6 april 2018 om 17:07

Tweede Kamerleden van de ChristenUnie en de SGP zijn verbijsterd over de tentoonstelling van een zogenaamde ‘zelfmoordmachine’ op een uitvaartbeurs, volgende week in Amsterdam.

Lees meer over "ChristenUnie en SGP: ‘zelfmoordmachine’ is zorgwekkende verheerlijking van zelfdoding"