Meest gestelde vragen aan de ChristenUnie

Werkt strategisch stemmen? En 4 andere veelgestelde vragen

Schrijver en publicist Reinier Sonneveld, bekend van diverse boeken over het geloof, stemt ChristenUnie. Voor de site van de EO beantwoordde hij tientallen vragen over geloven. We vroegen hem daarom wat hij zou antwoorden op vijf veel gestelde vragen over de ChristenUnie en de komende verkiezingen.
  1. Topbanner 5 vragen over de verkiezingen aan Reinier Sonneveld
    Door Reinier Sonneveld op 1 februari 2017 om 12:01

Werkt strategisch stemmen?

De bekende schrijver Reinier Sonneveld reageert op vragen van kiezers. Vandaag: ‘Ik maak me er enorm zorgen om dat Wilders straks premier wordt. Dat lijkt me een ramp. Daarom overweeg ik strategisch te stemmen, zodat dát in elk geval niet gebeurt…’

Reinier: "Wilders wordt geen premier, ook al zou de PVV de meeste stemmen krijgen. Er is geen grote partij die met ze wil samenwerken: zelfs de VVD noemt die kans ‘nul’. Wilders als premier is daarmee uitgesloten – daarover zijn de analisten het wel eens.

Het is daarentegen allerminst uitgesloten dat de ChristenUnie in de regering komt of op z’n minst gedoogsteun verleent. Als je de peilingen bekijkt, bevatten de mogelijke coalities vier tot zes partijen, en de ChristenUnie zit daar vaak bij. Bovendien staat deze partij bekend als een betrouwbare partner. De kans dat de ChristenUnie inderdaad regeringsverantwoordelijkheid krijgt, wordt groter van elke stem."

Lees meer over "Werkt strategisch stemmen?"
  1. Topbanner 5 vragen over de verkiezingen aan Reinier Sonneveld
    Door Reinier Sonneveld op 1 februari 2017 om 12:05

Zijn christelijke partijen één pot nat?

De bekende schrijver Reinier Sonneveld reageert op vragen van kiezers. Vandaag: ‘Die christelijke partijen, gaan die niet steeds meer op elkaar lijken? 'Waarin verschil de ChristenUnie nu van de SGP en het CDA?

Reinier: "Ik hoef de verschillen niet de overdrijven: de ChristenUnie kan met allebei samenwerken, en heeft dat ook al gedaan. Die zijn er natuurlijk wel, op allerlei vlak. Ik zag laatst een ranglijstje voorbijkomen waarin de ChristenUnie het meest duurzaam bleek, althans, na de Partij voor de Dieren. De groenste niet-one-issue-partij dus."

Lees meer over "Zijn christelijke partijen één pot nat?"
  2. Topbanner 5 vragen over de verkiezingen aan Reinier Sonneveld
    Door Reinier Sonneveld op 1 februari 2017 om 12:04

Blijven kerk en staat gescheiden?

De bekende schrijver Reinier Sonneveld reageert op vragen van kiezers. Vandaag: ‘De ChristenUnie combineert geloven en politiek. Kan dat eigenlijk wel? Gaan jullie zo niet in tegen de scheiding van kerk en staat?’

Reinier: "Laat ik het maar recht voor z’n raap zeggen: het zijn vooral onwetenden die wapperen met die formule ‘scheiding van kerk en staat’. Als er even iets religieus in het publieke domein klinkt, halen ze het meteen tevoorschijn. Nee, dat zou niet mogen in een modern land. Alsof we het hebben over scheiding tussen religie en land…

En daar gaat het niet over. De scheiding tussen kerk en staat gaat over twee organisaties die niet moeten samenwerken. Terecht. Juist christenen weten dat maar al te goed: Jezus is terechtgesteld door een onzalige coalitie tussen een religieuze organisatie (het Sanhedrin) en de staat (in de persoon van Pilatus)."

Lees meer over "Blijven kerk en staat gescheiden?"
  3. Topbanner 5 vragen over de verkiezingen aan Reinier Sonneveld
    Door Reinier Sonneveld op 1 februari 2017 om 12:03

De Bijbel in de politiek?

De bekende schrijver Reinier Sonneveld reageert op vragen van kiezers. Vandaag: ‘Is christelijke politiek niet iets heel raars? Ik bedoel, de Bijbel is toch niet geschreven als politiek handboek?’

Reinier: "Klopt! Zoals het ook geen wetenschappelijk overzicht is of een medisch advies. ChristenUnie-kamerleden zien de Bijbel (als ik ze goed begrijp) als het Woord van God en lezen die vooral om te ontdekken wie God is. En passant kom je dan wel nuttige adviezen voor het politieke bedrijf tegen: het reguleren van de macht van de heersers, de wijsheid van compromissen, samenwerken met andersdenkenden."

Lees meer over "De Bijbel in de politiek?"
  4. Topbanner 5 vragen over de verkiezingen aan Reinier Sonneveld
    Door Reinier Sonneveld op 1 februari 2017 om 12:02

Is de ChristenUnie te klein?

De bekende schrijver Reinier Sonneveld reageert op vragen van kiezers. Vandaag: ‘De macht gaat toch altijd naar de grote partijen. Welke invloed kan zo’n kleine partij als de ChristenUnie dan nog hebben?

Reinier: "Ik zou bijna zeggen: heb je wel eens last gehad van een eksteroog? Want er is natuurlijk wel samenhang tussen hoe groot een partij is en hoe invloedrijk, maar omvang zegt niet alles. De PVV krijgt erg weinig voor elkaar en is in de peilingen toch de grootste. Vorig jaar riep het magazine Vrij Nederland daarentegen Carla Dik-Faber, juist, van de ChristenUnie, uit tot effectiefste kamerlid, met bijvoorbeeld de meeste aangenomen moties."

Lees meer over "Is de ChristenUnie te klein?"