Startworkshop CU4all tijdens CU congres

flipover startworkshop 3juni2023
Door Partijnetwerk CU4all op 12 juni 2023 om 10:00

Startworkshop CU4all tijdens CU congres

Tijdens het ChristenUnie congres van 3 juni jl heeft CU4all zich gepresenteerd met een goedbezochte startworkshop.

Startworkshop CU4all tijdens CU congres.

Tijdens het ChristenUnie congres van 3 jl heeft CU4all zich gepresenteerd met een goedbezochte startworkshop. Aan drie tafels zijn we met elkaar in gesprek gegaan. Doel van de workshop was dat aan het eind van de workshop er ontmoeting geweest is tussen leden van de partij, met als onderwerp de kansen van het LHTBIQ+ netwerk binnen de ChristenUnie. Aan drie tafels gingen we in gesprek:

1. Ontmoeting van doelgroep en allies – hoe?
  2. Waarde van het netwerk voor ChristenUnie als geheel
  3. Welke nieuwe inzichten en expertise kan het netwerk geven aan de ChristenUnie.

Elke 10 minuten rouleerden de deelnemers. De gesprekken waren mooi, open, hartelijk. Er was ruimte voor vragen. Een goede oogst is opgehaald waar we als kerngroep mee verder kunnen.

In een mooi gesprek kwam het (uiteraard) al snel over hoe je bepaalde bijbelgedeelten intepreteert en leest. Mooi om enkele boekentitels te kunnen delen zoals Verscheurd van Justin Lee of Van sjibbolet naar sjalom van Jan Mudde. In een ander gesprek probeerden we patronen binnen de ChristenUnie te beschouwen. We voelen ons thuis bij ChristenUnie als veelkleurige partij. Diverse achtergronden, kerkelijke denominaties, zienswijzen. En toch verenigd rond het kruis van Jezus. Tegelijk maakt deze diversiteit soms wel dat we binnen de ChristenUnie deze verschillen liever niet al te expliciet maken. Er soms wat omheen wandelen. Terwijl het gesprek erover juist zoveel verdieping kan brengen.

Als CU4all brachten we in praktijk wat Mirjam Bikker in haar speech aangaf: luisteren, dienen en Jezus navolgen (Luisteren, dienen en Jezus navolgen (speech congres) - ChristenUnie.nl). Mirjam zegt "Ik ben de politiek ingegaan, niet alleen maar om hard te roepen, maar vooral om te luisteren. In gesprek te gaan en te horen waar de moeilijkheden zijn, waar je tegenloopt, om zo met elkaar om tafel te gaan en het echte gesprek te voeren. Om echt te luisteren. Een poosje je mond te houden. En mijn moeder zit hier ergens in de zaal en die weet dat me dat niet altijd gegeven was aan tafel. Maar, ik denk wel dat we dat moeten leren en moeten doen. Voor mij komt dat voort uit één van de leermeesters in mijn leven C.S. Lewis die zo heeft uitgelegd dat het belangrijk is om een dienende houding te hebben en dat het begint bij luisteren. Hij gaf ook aan: Hoe snel val je niet voor de hoogmoed van het oordeel. Dat is iets wat ik mezelf aantrek, maar ik denk ook iets wat we snel allemaal kunnen hebben. Dan is het belangrijk om dicht te blijven bij dat dienen, bij dat luisteren." Dat is precies wat we bij de startworkshop CU4all handen en voeten aan hebben gegeven.

Dit was een eerste sessie van CU4all, we kijken uit naar de volgende sessie. CU4all bestaat uit kerngroep van:

• Monique Heger - voorzitter
  • Niels Zoeteman - secretaris