Waardig ouder worden

De ChristenUnie wil een samenleving waarin mensen waardig ouder kunnen worden. We zijn tegen de plannen voor ‘voltooid leven’. Wij geloven in de kracht van goede zorg en aandacht voor ouderen. We mogen nooit accepteren dat mensen zich vanwege bijvoorbeeld eenzaamheid overbodig voelen. De afgelopen weken heeft de ChristenUnie daarom samen met ouderenorganisatie KBO-PCOB en Jan Slagter van Omroep Max gewerkt aan het plan 'Waardig ouder worden'. Zo werken we met elkaar aan een samenleving waarin we omzien naar elkaar

1. 20170221-cu-zilverenpact-lowres-24880-bijgesneden
    CU logo onder elkaar blauw
    Door Webredactie op 21 februari 2017 18:30

Staatssecretaris Van Rijn omarmt Zilveren Pact

Staatssecretaris Martin van Rijn omarmt ‘het Zilveren Pact’ wat de initiatiefnemers, ChristenUnie, Omroep MAX en ouderenorganisatie KBO-PCOB, aan hem overhandigden.

Lees meer over "Staatssecretaris Van Rijn omarmt Zilveren Pact"
  2. Verpleegster met oude vrouw.jpg
    CU logo onder elkaar blauw
    Door Webredactie op 31 januari 2017 05:30

Brede coalitie komt met manifest ‘Waardig ouder worden’

Politieke partijen, maatschappelijke organisaties en bekende Nederlanders scharen zich achter plan voor welzijn alle ouderen

Lees meer over "Brede coalitie komt met manifest ‘Waardig ouder worden’"
  1. Waardig ouder worden 1
    gert-jan segers portret
    Door Gert-Jan Segers op 3 februari 2017 18:02

Radio- en tv-spots voor ‘Waardig ouder worden’

Samen met Omroep MAX en KBO-PCOB lanceren we vandaag campagnespotjes op radio, televisie en internet voor het manifest ‘Waardig ouder worden’. In de spot wordt iedereen opgeroepen het manifest op www.waardigouderworden.nl te ondertekenen.

Lees meer over "Radio- en tv-spots voor ‘Waardig ouder worden’"
  2. Oude vrouw helpen.png
    gert-jan segers portret
    Door Gert-Jan Segers op 31 januari 2017 07:01

To be or not to be: aandacht en zorg voor ouderen (column ND)

We hebben elkaar nodig. En ik heb u nodig. Eerst het eerste. Ik weet niet hoe dat bij u is, maar ik vind het vaak veel makkelijker om anderen te helpen dan zelf om hulp te vragen. Toch komen we allemaal vroeg of laat in een afhankelijke positie. Als we onze geliefden en vrienden dan niet om hun hulp vragen, ontnemen we hen ook de vreugde die naastenliefde vaak oplevert.

Lees meer over "To be or not to be: aandacht en zorg voor ouderen (column ND)"
  1. Carla Dik-Faber - Foto: Anne Paul Roukema
    Door Carla Dik-Faber op 6 september 2017 12:55

ChristenUnie zeer bezorgd over zelfdodingsmiddel

De ChristenUnie  is zeer bezorgd over het nieuws dat de Coöperatie Laatste Wil haar leden de weg wil wijzen naar een bestaand conserveringsmiddel om te gebruiken als zelfdodingsmiddel. ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber wil van het kabinet weten  welke actie zij onderneemt.

Lees meer over "ChristenUnie zeer bezorgd over zelfdodingsmiddel"
  2. Carla Dik-Faber - Foto: Anne Paul Roukema
    Door Carla Dik-Faber op 11 april 2017 13:59

Apothekers klem bij euthanasie; ChristenUnie en SGP willen duidelijkheid

Veel apothekers zitten klem bij euthanasie. Aan de ene kant worden ze geacht om middelen ter beschikking te stellen aan artsen om euthanasie mogelijk te maken, aan de andere kant krijgen ze vaak te maken met verzoeken waar veel onduidelijkheid over is. ChristenUnie en SGP vinden dat de regering op dit punt helderheid moet verschaffen. Daarom hebben ze deze kwestie aangekaart bij minister Schippers van Volksgezondheid.

Lees meer over "Apothekers klem bij euthanasie; ChristenUnie en SGP willen duidelijkheid"
  3. 20160204-CU-TweedeKamerfractie-hires-6703
    Door Carla Dik-Faber op 26 oktober 2016 18:41

Waarom steun voor motie van afkeuring over zelfdoding?

Het gebeurt niet vaak dat de ChristenUnie een motie van afkeuring steunt, laat staan zelf indient. Ook voor mij was het de eerste keer dat mijn naam onder een motie van afkeuring stond. Een zwaar politiek middel bij een zwaar onderwerp: hulp bij zelfdoding van mensen die hun leven als ‘voltooid’ ervaren.
    Lees meer over "Waarom steun voor motie van afkeuring over zelfdoding?"