Prinsjesdag

dinsdag 21 september 2004 23:56

Prinsjesdag. Vijf jaar geleden, ook op Prinsjesdag, werd Emma geboren. We hebben haar maar wijsgemaakt dat ze morgen jarig is, want vandaag komt er van verjaardag vieren natuurlijk niets. Al even na acht uur zit ik met Femke samen op de radio, om ieder onze alternatieve plannen toe te lichten. Dan met mijn gasten (Liesbeth en onze achterburen Sjouk en Frans Visser) met de auto naar Den Haag. Onderweg sta ik al een journalist te woord over de Miljoenennota. Verder contact met Maxime Verhagen (CDA) over de planning van de Algemene Politieke Beschouwingen i.v.m. de ziekte van Balkenende.
In de Kamer snel de Troonrede lezen. Andere jaren kregen we die als fractie altijd al op maandagmiddag, maar als gevolg van het lek-risico is dat nu naar dinsdagmorgen geschoven. Snel in samenspraak met Nico en Jacob een opzet voor een persbericht gemaakt.
Om 11:00 uur ontvangen we in de Suze Groenewegzaal onze gasten, toch al gauw zo'n 30 à 40 mensen, inclusief onze senatoren Egbert Schuurman en Eimert van Middelkoop met hun gasten. Voor de camera van RTL-Nieuws geef ik voor hun uitzending van vanavond alvast een reactie op de Troonrede en de Miljoenennota; na hun 'primeur' van vorige week, check ik even het embargo...
Na een broodje gaan de gasten deels naar buiten, naar het Binnenhof, om daar de aankomst van de stoet en m.n. de gouden koets te volgen. Ik ga, met buurman Frans, naar de Ridderzaal. Vice-premier Gerrit Zalm heeft het merkbaar naar z'n zin als vervanger van de premier: staande inspecteert hij 'zijn' kabinet... De Troonrede is weinig inspirerend en qua taalgebruik ook nog eens rammelend; zou dat nou door het ziekbed van de premier komen?!
Na afloop direct naar de Oude Zaal, waar ik word geschminkt voor een kort optreden voor de NOS-camera, samen met Bas van der Vlies. Daarna naar de plenaire zaal voor de aanbieding van Miljoenennota en begrotingen. Terug naar de Oude Zaal, waar ik probeer mee te doen aan een chatsessie met het publiek, maar helaas: door een technische storing is dat onmogelijk. Dan naar de gebruikelijke 'estafette-uitzending' van Radio Wereldomroep: de fractievoorzitters wisselen elkaar daar altijd af. Dit keer kunnen we het hele halve uur met z'n vieren (Dittrich, Halsema, Marijnissen en ik) vullen, aangezien de rest het af laat weten. Daarmee ben ik door mijn media-afspraken heen.
Tijd voor een pilsje met Frans, ergens aan het Plein, terwijl Liesbeth en Sjouk de gelegenheid te baat nemen om te gaan winkelen. Om 18:00 uur gaan we gezellig eten met een club van tien mensen (fractiemedewerkers en hun gasten). Tot besluit van deze dag gaan Liesbeth en ik met onze gasten nog naar het traditionele Prinsjesdag-concert van het Residentie-orkest. Zoals altijd mooie muziek én gezellige ontmoetingen met collega's en anderen uit de 'Haagse kringen'. Om 23:30 uur zijn we thuis. Onderweg ben ik door Reinier nog gebeld dat de definitieve doorrekening van ons inkomensplan door het CPB in de afronding op een EMU-saldo van -2,6% komt, net als het kabinet in de Miljoenennota... Mooier kunnen we het niet hebben!
André Rouvoet

Reacties op 'Prinsjesdag'