Kritiekpunt of het kritieke punt?

vrijdag 03 september 2004 22:08

Verder komt aan de orde een kritisch artikel over de ChristenUnie dat vandaag verschijnt in CV-Koers; ik heb gelegenheid gekregen om daar een reactie op te geven, dat erbij wordt afgedrukt. Opvallend is dat er alom waardering bestaat voor het werk van de Tweede Kamer-fractie; de kritiek richt zich vooral op de gebrekkige communicatie binnen de partij en op het ontbreken van echt politiek debat. Beide punten zijn herkenbaar.

Eind van de ochtend naar Den Haag. In de Kamer staan overal de TV's aan i.v.m. de bestorming van de school in Beslan (Ossetië). Dramatische beelden van een niet-geplande actie die uitloopt op een bloedbad!
Eerst een telefonisch interview met een weekblad over een Europese aangelegenheid, daarna een bijzonder aardig interview op mijn kamer met het Tijdschrift Zeggenschap over vut/prepensioen, het klimaat in de polder en onze positie tegenover het kabinet.
Na een lunch met partijvoorzitter Thijs van Daalen volgt het Politiek Beraad van de ChristenUnie, waarin we o.a. terugkijken op de Europese verkiezingen en vooruitblikken naar de Algemene Beschouwingen.
Verder komt aan de orde een kritisch artikel over de ChristenUnie dat vandaag verschijnt in CV-Koers; ik heb gelegenheid gekregen om daar een reactie op te geven, dat erbij wordt afgedrukt. Opvallend is dat er alom waardering bestaat voor het werk van de Tweede Kamer-fractie; de kritiek richt zich vooral op de gebrekkige communicatie binnen de partij en op het ontbreken van echt politiek debat. Beide punten zijn herkenbaar. Overigens ook verklaarbaar: de fusie van RPF en GPV heeft de achterliggende jaren ongelooflijk veel energie opgeslokt. Nu dat proces is voltooid is het inderdaad tijd om partijbreed te investeren in (vernieuwing van) ons politieke gedachtengoed. Kortom: ik herken veel van de kritiek en deel in het ongeduld, maar ben - anders dan enkele van de critici die aan het woord komen - niet pessimistisch, maar juist erg optimistisch over de kansen voor een uitgesproken christelijke partij als de ChristenUnie: "Het kritieke punt voor de ChristenUnie is nú! Dat momentum mogen we niet onbenut voorbij laten gaan. Als ChristenUnie hebben we bepaald niet het alleenrecht op christelijke politiek. Maar met het Woord van God hebben we als partij wel goud in handen! De kracht van de christelijke politiek ligt in de trouw aan dat Woord. (...) En dan ben ik er vast van overtuigd dat de ChristenUnie, met z’n unieke profiel, alles in huis heeft om van grote betekenis te zijn voor ons land."
Waarvan akte!

De volledige tekst van mijn reactie - onder de titel 'Het momentum voor de ChristenUnie' - is op deze site te vinden onder de knop 'Opinie'.
André Rouvoet

Reacties op 'Kritiekpunt of het kritieke punt?'