Oppositieplan vut/prepensioen

donderdag 23 september 2004 23:34

De fractievoorzitters van de voltallige oppositie, met uitzondering van de SGP, zitten achter de tafel: Bos, Marijnissen, Halsema, Herben en ikzelf. We doen allemaal ons zegje over het hoe, wat en waarom van onze gezamenlijke actie. We vinden het van groot belang om met een oproep én een inhoudelijk voorstel te pogen het kabinet tot redelijkheid te bewegen, zodat het overleg met sociale partners kan worden hervat. Nee, dames en heren van de pers, dit is niet de eerste zitting van het schaduwkabinet-Bos...!

's Morgens een poosje thuis gewerkt. Onder embargo heb ik de eerste contacten met de schrijvende pers over het vut-prepensioen-plan. Dan naar de Kamer. Daar aangekomen hoor ik dat André Hazes is overleden; dat bericht lijkt in het land heel wat los te maken.
Na de lunch is de persconferentie. De fractievoorzitters van de voltallige oppositie, met uitzondering van de SGP, zitten achter de tafel: Bos, Marijnissen, Halsema, Herben en ikzelf. De SGP heeft op het laatste moment afgehaakt, maar heeft laten weten met een positief getoonzet persbericht te zullen komen. De persconferentie zelf verloopt gladjes: we doen allemaal ons zegje over het hoe, wat en waarom van onze gezamenlijke actie. We vinden het van groot belang om met een oproep én een inhoudelijk voorstel te pogen het kabinet tot redelijkheid te bewegen, zodat het overleg met sociale partners kan worden hervat. Nee, dames en heren van de pers, dit is niet de eerste zitting van het schaduwkabinet-Bos...! Wat mij betreft is dit een eenmalige gebeurtenis, gerechtvaardigd door het belang van de zaak.
Na afloop de pers te woord staan. Inmiddels weten we dat de SGP een erg negatief getoonzet persbericht de wereld heeft ingestuurd, dit tot verbazing van de collega's van PvdA en GroenLinks die met Bas van der Vlies gesproken hebben.
Het NOS-Journaal wil na mijn inhoudelijke toelichting op het plan nog weten of ik fan van Hazes ben; ik moet ze teleurstellen...
De rest van de dag werk ik vooral aan de APB-speech, ook 's avonds thuis. En verder is er een trouwerij in de familiekring voor te bereiden: a.s. zaterdag hertrouwt mijn zwager Johan. Een bijzondere gebeurtenis, nadat hij 2,5 jaar geleden zijn vrouw Sylvia heeft verloren!
André Rouvoet

Reacties op 'Oppositieplan vut/prepensioen'