Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht

trein kopdonderdag 24 februari 2011 15:14

De ChristenUnie wil dat minister Schultz onderzoekt of de sprinter Zwolle-Amersfoort vanaf Amersfoort weer zonder tussenstops kan doorrijden naar Utrecht. Tweede Kamerlid Arie Slob: ,,Dat scheelt tien minuten en maakt de verbinding veel aantrekkelijker voor automobilisten." Het Kamerlid heeft hierover schriftelijke vragen gesteld.

 


Provinciaal lijsttrekker Pieter Plug onthulde vandaag op station Ermelo alvast het gele dienstregelingbord met de nieuwe vertrektijden. Plug: ,,Elk kwartier een trein is onze inzet voor de Veluwelijn!"

Een paar jaar geleden verdween de snelle verbinding bij het herontwerp van de dienstregeling. Nu ziet de ChristenUnie kansen om deze verslechtering voor de reiziger terug te draaien. Zo wordt er momenteel gewerkt aan plannen voor Randstadspoor. Slob: ,,Er komen dan vier in plaats van twee sprinters per uur tussen Harderwijk en Utrecht. Prima, maar gebruik dit moment om ook de reistijd flink te verbeteren en de kans op vertraging te verminderen!"

Dankzij een motie van de ChristenUnie in de Tweede Kamer wordt onderzocht of de succesvolle Valleilijn (Amersfoort-Barneveld-Ede) kan worden doorgetrokken naar Utrecht en Arnhem. ,,Als deze treinen stoppen in Den Dolder, Bilthoven en Utrecht Overvecht dan kan de trein uit Zwolle weer doorrijden en zijn reizigers uit Harderwijk, Ermelo, Putten en Nijkerk tien minuten sneller in Utrecht."

Een volgende stap is volgens de ChristenUnie het realiseren van enkele inhaalsporen bij stations op het traject Utrecht-Zwolle zodat er ook meer intercity’s kunnen rijden. Het Tweede Kamerlid heeft dit uitgewerkt in zijn notitie "Impuls voor de Veluwelijn". Helaas is de minister hierover nog niet enthousiast. Slob: ,,Dat is jammer want het gaat om een minimale investering met maximaal resultaat. Onderzoekers van het advies- en ingenieursbureau DHV stellen zelfs dat een kleine aanpassing van het geplande keerspoor bij station Harderwijk hiervoor voldoende is. Dan wordt de dienstregeling veel minder gevoelig voor vertragingen, kan station Nijkerk Corlaer en wellicht ook station Hattem worden geopend en kan ook eindelijk de intercity elk kwartier rijden naar Zwolle. Dit is een aanmerkelijke verbetering voor de reizigers van en naar Noord-Nederland."

Pieter Plug, lijsttrekker ChristenUnie Gelderland, geeft aan dat vijf spoorwegovergangen in Ermelo veel vragen van de leefbaarheid en bereikbaarheid: ,,In nauwe samenwerking van Rijk en Provincie moeten we dit aanpakken. Daarbij moeten we fietsveiligheid en schoolroutes goed betrekken, anders wordt de gewenste bereikbaarheid en veiligheid juist te niet gedaan,”

Arie Slob heeft hierover de volgende schriftelijke vragen gesteld:

1. Kent u het bericht 'Geen geld, toch volop kansen' (1)
2. Herinnert u zich uw reactie op de ChristenUnie-notitie "Impuls voor de Veluwelijn"? (2)
3. Deelt u de mening van de onderzoekers van DHV dat station Nijkerk Corlaer wel inpasbaar is als de sprinter op de Veluwelijn doorrijdt als zonetrein naar Utrecht en de Valleilijn de stops in Den Dolder, Bilthoven en Utrecht Overvecht overneemt? Zo nee, kunt u dit onderbouwen?
4. Deelt u de mening dat een kwartierfrequentie van de IC Zwolle-Utrecht kan leiden tot een hogere vervoervraag en dat het voor de reiziger aantrekkelijker is als er 4x per uur een wat kortere trein rijdt dan 2x per uur een trein op volle lengte?
5. Deelt u de mening van de onderzoekers van DHV dat een kwartierdienst van de IC Zwolle-Utrecht mogelijk wordt door van het in het kader van Randstadspoor geplande keerspoor Harderwijk een volwaardig inhaalspoor te maken?
6. Bent u bereid bij Harderwijk volwaardige inhaalsporen te realiseren in plaats van een keerspoor? Zo nee, waarom niet?
7. Zijn de gevolgen van de frequentieverhoging van Randstadspoor tussen Amersfoort en Harderwijk onderzocht voor de regionale bereikbaarheid en specifiek voor de 5 drukke spoorovergangen in Ermelo? Zo ja, kunt u de resultaten naar de Kamer sturen?
8. Wat is de stand van zaken met de uitvoering van de motie Slob (3) over het realiseren van inhaalsporen bij Bilthoven ten behoeve van een betrouwbaarder dienstregeling op de corridor Zwolle-Utrecht en het doortrekken van de Valleilijn richting Utrecht?

1) OV-Magazine, 9 december 2012
2) Kamerstuk 32404 nr. 30, 16 november 2010
3) Kamerstuk 32500 A nr. 29

« Terug

Reacties op 'Trein tien minuten sneller Veluwe-Utrecht'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2011 > februari