Brief aan Cees Veerman

Partijdonderdag 24 februari 2011 17:14

In een interview met CVKoers liet Cees Veerman weten dat hij zich niet thuis voelt bij de ChristenUnie: "De ChristenUnie is toch meer een partij van het eigen gelijk, wat in gereformeerde kringen meer gewoon is dan bij de hervormden, waar ik vandaan kom. Het is allemaal te duidelijk: zo zit het en niet anders.'' Vier hervormde prominenten binnen de ChristenUnie laten hem weten dat zij zich prima thuis voelen binnen de partij.

Geachte heer Veerman,

Wij respecteren u zeer vanwege de manier waarop u als christen in het publieke domein opereert. Wij herkennen ons daarin. In een interview met CVKoers bekritiseert u het CDA, maar geeft u aan dat de ChristenUnie voor u geen alternatief is: “De ChristenUnie is toch meer een partij van het eigen gelijk, wat in gereformeerde kringen meer gewoon is dan bij de hervormden, waar ik vandaan kom. Het is allemaal te duidelijk: zo zit het en niet anders”.

Deze uitspraak verbaast ons. U schetst een beeld van onze partijcultuur, waarin wij ons niet herkennen.  Wij zijn helemaal niet zo van “het eigen gelijk” en evenals u van hervormde huize en nu lid van de PKN. De ChristenUnie is de partij waarin wij ons thuis voelen en het valt ons op dat steeds meer PKN’ers die ervaring delen en ook bestuurlijke verantwoordelijkheid dragen.

In onze brede kerk hebben we geleerd om te luisteren naar anderen en over onze eigen muren heen te kijken om de samenwerking te zoeken. Die samenwerking zoeken wij ook in de politiek. In de ChristenUnie herkennen wij elkaar over kerkmuren heen. Dat is mooi. Wij betreuren uw uitspraak over onze partijcultuur en vermoeden dat u de ChristenUnie nog niet goed kent. Daarom nodigen we u van harte uit om op 18 en 19 maart het BestuurdersCongres van de ChristenUnie bij te wonen en nader met ons kennis te maken.

Met vriendelijke groet,

Flora Lagerwerf-Vergunst, lid van de Eerste Kamer voor de ChristenUnie

Gert-Jan Segers, directeur Wetenschappelijk Instituut ChristenUnie

Esmé Wiegman-van Meppelen Scheppink, lid van de Tweede Kamer voor de ChristenUnie