Overheid nodig bij verduurzaming voedselketen

samen-sterk-duurzaamdinsdag 04 december 2012 10:01

De ChristenUnie wil dat de overheid direct betrokken blijft bij de verduurzaming van de voedselketen. Kamerlid Carla Dik-Faber heeft samen met collega Gerard Schouw (D66) vragen gesteld aan de staatssecretaris van Economische Zaken, naar aanleiding van berichten dat de overheid zich terugtrekt uit het Platform Verduurzaming Voedsel. “In 2009 heeft de overheid een samenwerkingsovereenkomst getekend met LTO, de levensmiddelenbranche, horeca en andere partners over verduurzaming van de voedselketen. Ik vind het niet logisch dat de overheid zich nu eenzijdig hieruit terugtrekt. Ook de overheid heeft een taak in het bereiken van de doelstellingen, zoals verminderen van afval en vergroten van dierenwelzijn. Er liggen voor 2013 afspraken over het versnellen en opschalen van verduurzamingsprocessen en die mogen niet in de knel komen. Dat zou een gemiste kans zijn”, aldus Dik-Faber.

De Kamerleden willen van de staatssecretaris weten of het klopt dat het Platform Verduurzaming Voedsel per 1 januari 2013 ophoudt te bestaan als structureel overleg- en actieorgaan van de overheid en de agrofoodketenpartijen, en welke beweegredenen hieraan ten grondslag liggen. Dik-Faber en Schouw begrijpen niet waarom directe actieve betrokkenheid van de overheid bij verduurzaming van de voedselketen niet meer noodzakelijk zou zijn. Dik-Faber: ,,Vorig jaar is met een grote meerderheid een motie van Kamerleden Wiegman-Van Meppelen Scheppink/Van Veldhoven aangenomen, waarin de regering wordt verzocht om de samenwerkingsovereenkomst van het platform ook na 2012 actief voort te zetten met daarbij een actieve rol voor de staatssecretaris. Het lijkt alsof de staatssecretaris niets meer wil weten van deze motie. Jammer dat we hem hieraan moeten herinneren.”

Reacties op 'Overheid nodig bij verduurzaming voedselketen'

Archief > 2012 > december