Rouvoet: 'Rutte, pak die uitgestoken hand van de samenleving'

20110226-campagneactie-veenendaal-uitgestokenhandzaterdag 26 februari 2011 18:36

ChristenUnie-leider André Rouvoet heeft samen met een enthousiaste groep provinciale campagnevoerders, leraren, scholieren en passanten op de markt in Veenendaal premier Rutte opgeroepen de 'handreiking van de samenleving' aan te pakken. Rouvoet reikte de premier op symbolische wijze met een grote opblaashand de hand. "Kabinet Rutte wil grote bezuinigingen doorvoeren de komende tijd. Wij weten ook dat het nodig is om te bezuinigen, maar de manier waarop moet verantwoord zijn."

Rouvoet sprak met een megafoon op de markt in Veenendaal: "Laat ik heel helder zijn, de ChristenUnie is niet tegen bezuinigen. Wij weten ook dat het nodig is. Maar als je dan bezuinigt, ook op het onderwijs, dan moet je dat wel verantwoord doen. Wat mij tegen de borst stuit is dat premier Rutte vorige week de uitgestoken hand van de oppositie heeft genegeerd. Wij hebben aangeboden de omstreden bezuinigingen op het passend onderwijs te vervangen voor andere. Dat was niet alleen een uitgestoken hand van de oppositie, maar ook van de samenleving. De leerkrachten juichten op mijn voorstel om van een prestatiebeloning af te zien en zo de bezuinigingen op zorgleerlingen te voorkomen. Rutte, sla die hand van de samenleving niet af! Je bent premier van een minderheidskabinet, laten we zaken doen. Het is een gemiste kans als je de hand niet aanpakt."

300 miljoen euro wil het kabinet bezuinigen op de leerlingen met een handicap. De ChristenUnie leidde de oppositie in het verzet tegen deze bezuinigingen. André Rouvoet: "De onderwijsvisie van dit kabinet wordt overheerst door de VVD-ideologie. Ze zien onderwijs louter als productiefactor. Maar hoe moet het met al die kinderen die moeilijk mee komen als wordt bezuinigd op de extra aandacht en zorg die zij nodig hebben?  Als deze plannen zo doorgaan, lopen de zorgleerlingen van nu een grotere kans de Wajongers van de toekomst te worden."

Reacties op 'Rouvoet: 'Rutte, pak die uitgestoken hand van de samenleving''

Archief > 2011 > februari