Voorstel Horeca NL loos gebaar

alcohol-422270maandag 15 oktober 2012 11:26

Het voorstel van Koninklijke Horeca Nederland om de happy hours af te schaffen, in ruil voor geen leeftijdsverhoging naar 18 jaar, is een wassen neus. De happy hours wordt al aangepakt in de nieuwe wetswijziging van de drank en horecawet, dus dat is een loos gebaar. De belofte dat Horeca NL nu de leeftijdsgrens van 16 jaar beter wil gaan handhaven is tot nu toe ook een loze belofte geweest. Voordewind: “Eerder hebben zij dit toegezegd en juist bij de horeca is de handhaving belabberd. Dat is verschillende keren onderzocht met zogenaamde mystery guests. Ook zijn vele kroegen niet aangesloten bij Koninklijke Horeca Nederland, waardoor die belofte niet waar gemaakt kan worden.”

Verder is het volgens de ChristenUnie een achterhoede gevecht van KHN om de leeftijdsverhoging tegen te gaan. In de Kamer is er een meerderheid voor het initiatiefwetsvoorstel van ChristenUnie-Kamerlid Voordewind, en er is breed draagvlak in de samenleving en in de gemeenten (VNG) en gezondheidssector. Bovendien heeft een meerderheid van de landen in de EU de leeftijd al opgetrokken. “Teleurstellend dat KHN weer een tegen-campagne opstart terwijl zij eerder zeiden hier geen principiële bezwaren tegen te houden. De commerciële belangen hebben schijnbaar weer de overhand gekregen boven het gevoel medeverantwoordelijk te zijn voor de gezondheid van onze jongeren. Drinken voor je 18 jaar brengt volgens de gezondheidsonderzoekers en kinderartsen onherstelbare hersenschade toe, voor jongeren die juist hun hersenen hard nodig hebben om hun schoolopleiding te voltooien”, aldus Voordewind.

Archief > 2012 > oktober