Vooruitschuiven ratificatie VN-verdrag mensen met beperking respectloos

zephyr_rolstoelwoensdag 24 oktober 2012 10:15

De ratificatie van het VN verdrag voor mensen met een beperking duurt te lang. De ratificatie wordt in Nederland al jaren vooruit geschoven. Volgens ChristenUnie-fractievoorzitter Arie Slob kunnen we niet stil zitten en afwachten. ,,Als de regering blijft talmen, moet de Tweede Kamer zelf actie ondernemen. Daarom zullen wij bij de begrotingsbehandeling van VWS een motie indienen om de regering op te roepen om het VN verdrag te ratificeren. De ratificatie van het verdrag wordt alsmaar vooruitgeschoven, terwijl al onze buurlanden deze stap al jaren geleden hebben gezet.”

Voor de ChristenUnie is het erg belangrijk dat het verdrag snel in werking treedt. Slob: ,,Ook iemand in een rolstoel moet gebruik kunnen maken van openbaar vervoer, of zonder problemen kunnen winkelen. De ratificatie is van groot belang omdat het mensen met een beperking het recht geeft om zonder belemmeringen mee te mogen doen aan de samenleving. Er wordt wettelijk vastgelegd dat informatie, werk, onderwijs, gebouwen en vervoer toegankelijk moeten zijn voor mensen met een beperking. Dit is winst, ik begrijp niet waarom dat zo lang moet duren.”

Expertmeeting

De ChristenUnie organiseerde vandaag, op de dag van de Verenigde Naties, een expertmeeting met belangenorganisaties en politieke partijen om het belang van een spoedige ratificatie te onderstrepen. Onder andere de Landelijke cliëntenraad, Alles is Toegankelijk, het Mensenrechteninstituut, Per Saldo, de LPGGZ, de CG-Raad, Platform VG, het Dovenschap en de VGN zullen deelnemen aan de expertmeeting.

(Op de foto: Doventolk bij de expertmeeting in de Tweede Kamer vandaag).

Reacties op 'Vooruitschuiven ratificatie VN-verdrag mensen met beperking respectloos'

Archief > 2012 > oktober