ChristenUnie: ‘zwarte lijst’ van pro-life mensen onacceptabel

Leo van Doesburg.jpgdonderdag 01 november 2012 17:14

De ChristenUnie vindt het onacceptabel dat het Europees Parlementair Platform voor Bevolking en Ontwikkeling (EPF) een lijst heeft gemaakt waarop ‘anti-choice personalities’ met naam worden genoemd. Kamerleden Carla Dik-Faber en Gert-Jan Segers (ChristenUnie) en Kees van der Staaij (SGP) hebben hierover vragen gesteld aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de staatssecretaris van Buitenlandse Zaken. “Dit is een verkeerde manier van omgaan met politieke tegenstanders”, aldus Dik-Faber.

De ChristenUnie en de SGP roepen de minster en staatssecretaris op bij het EPF en de Europese Commissie - die het EPF financieel ondersteunt - duidelijk te maken dat het hanteren van een dergelijke lijst niet bevorderlijk is voor een inhoudelijk debat. Dik-Faber: “Wat ons betreft is het discutabel of het EPF wel gefinancierd moet blijven worden door de Europese Commissie, als het lijsten als deze produceert met gemeenschapsgeld. Wij roepen de minister op dit aan te kaarten.”

Op de lijst van het EPF staan 27 personen die volgens de organisatie vrouwen hun rechten willen ontnemen. Onder andere Leo van Doesburg staat op de lijst. Hij is medewerker van de ECPM, een Europese partij waar de ChristenUnie en SGP deel van uitmaken. Het EPF is een knooppunt van nationale platforms van parlementsleden die zich bezighouden met seksuele rechten.

Archief > 2012 > november