ChristenUnie: ongelijke behandeling van studenten bij OV-chipkaart onnodig en onlogisch

ov-chipkaartdinsdag 06 november 2012 10:24

De ChristenUnie vindt het onwenselijk dat studenten ongelijk worden behandeld bij problemen met de OV-chipkaart. Kamerleden Carla Dik-Faber en Carola Schouten hebben naar aanleiding van een rapport van het OV-loket schriftelijke vragen gesteld aan de verantwoordelijke ministers. Dik-Faber: “Zeker nu de studentenkaart in het regeerakkoord wordt uitgekleed, is het niet te verkopen aan studenten dat zij anders dan andere OV-reizigers worden geconfronteerd met zoveel papieren rompslomp.”

De partij vindt het onwenselijk dat studenten in tegenstelling tot andere abonnementhouders geen gebruik kunnen maken van tijdelijke regelingen bij een defecte of verloren OV-chipkaart. Dik-Faber: “Daarnaast is de restitutieregeling voor de studenten OV-chipkaart momenteel veel te ingewikkeld en levert die onnodig veel werk op voor studenten, maar ook voor de organisaties achter de OV-studentenchipkaart. Dit moet anders kunnen.”

De ChristenUnie wil dat er één regeling komt voor de vervanging van defecte OV-chipkaarten en restitutie van gemaakte kosten, die geldt voor alle houders van de OV-chipkaart en voor alle vervoerders hetzelfde is. Eerder al heeft de partij ervoor gepleit om de kosten voor een vervangende OV-chipkaart te verlagen.


 Vragen van de leden Dik-Faber en Schouten (ChristenUnie) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en de minister van Infrastructuur en Milieu over de studenten OV-chipkaart.

 1.      Kent u het bericht “Student ongelijk behandeld in openbaar vervoer”?[1]

 2.      Deelt u de mening dat het onwenselijk is dat studenten in tegenstelling tot andere abonnementhouders geen gebruik kunnen maken van tijdelijke regelingen bij een defecte of verloren OV-chipkaart?

 3.      Deelt u de mening dat de restitutieregeling voor de studenten OV-chipkaart momenteel te ingewikkeld is en onnodig veel werk oplevert voor studenten, maar ook de organisaties achter de OV-studentenchipkaart?

 4.      Deelt u de mening van het OV-loket dat studenten met vragen over de OV-chipkaart vaak ‘van het kastje naar de muur’ worden gestuurd, doordat drie organisaties betrokken zijn bij de OV-studentenchipkaart? Bent u bereid deze drie organisaties, na toestemming van de student, meer persoonsgegevens te laten uitwisselen, zodat de klantenservice verbetert?

 5.      Hoe beoordeelt u de ongelijke behandeling van studenten in het openbaar vervoer in het licht van het regeerakkoord, waarin de studenten OV-chipkaart wordt omgezet naar een kortingsabonnement?

 6.      Bent u bereid te bewerkstelligen dat er één regeling komt voor de vervanging van defecte OV-chipkaarten en restitutie van gemaakte kosten die geldt voor alle houders van de OV-chipkaart (anonieme en persoonlijke kaarten) en bij alle vervoerders?

 

« Terug

Archief > 2012 > november