ChristenUnie bezorgd over situatie Midden-Oosten

2012-TK-fractie-2303donderdag 15 november 2012 18:13

Vandaag bespraken de fracties de situatie in het Midden-Oosten met de nieuwe minister van Buitenlandse Zaken Timmermans. “Het Midden Oosten staat in brand. Naast de massaslachtingen in Syrië, is er ook in Israël sprake van een oplopend conflict, en de positie van minderheden in Egypte verslechtert”, vatte Kamerlid Gert-Jan Segers de situatie samen.

Segers sprak zijn afschuw uit over de honderden raketaanvallen vanuit de Gazastrook. “De aanhoudende raketbeschietingen van Hamas op Israël zijn een flagrante schending van de Geneefse Conventies omdat ze gericht zijn op civiele doeleinden. Israël heeft het recht ter verdediging gerichte aanvallen uit te voeren op militaire objecten, al is het even afschuwelijk als onvermijdelijk dat hierbij ook burgerslachtoffers vallen”, sprak Segers.

Het Kamerlid toonde zich positief over de brief van minister Timmermans over het eenzijdig initiatief van Abbas voor statusverhoging binnen de Verenigde Naties. Segers: “Het kamerlid Timmermans heeft de regering opgeroepen de statusverhoging te ondersteunen. Mijn fractie vindt het positief dat minister Timmermans een andere weg heeft ingeslagen, en niet meer pleit voor statusverhoging binnen de Verenigde Naties.”

De parlementariër is ook blij met de toezegging van minister Timmermans om de situatie in Egypte te monitoren en toegezegde gelden alleen toe te kennen als situatie van minderheden, zoals Kopten, niet verslechtert.

Archief > 2012 > november