Verrassend onderzoek stemwijzergegevens

Tweede Kamermaandag 23 oktober 2006 15:37

D66 lijkt op Eén NL, CDA lijkt op VVD en SGP. De enige partij die de links/rechts indeling volledig doorbreekt is de ChristenUnie.

Een eenvoudig onderzoek, uitgevoerd door de website www.gristelijk.nl wijst uit dat het CDA werkelijk het midden vormt van het politieke spectrum. De standpunten van die partij vertonen gemiddeld het meeste overeenkomst met die van elke andere partij.

Verder is opvallend, dat de standpunten van D66 afwijkend zijn, in die zin dat ze bij weinig andere partijen worden gevonden; het meeste overeenkomst vertoont D66 nog met Eén NL.

Verder blijkt dat de links-rechts verdeling in de Nederlandse politiek nog recht overeind staat. Partijen die rechts genoemd (VVD en de diverse 'nieuwe rechtsen') worden, lijken ook daadwerkelijk op elkaar in standpunten, en de standpunten van de PvdA komen daadwerkelijk het meest overeen met die van de SP en GroenLinks.

De enige partij die de links/rechts indeling volledig doorbreekt is de ChristenUnie; de standpunten van deze partij hebben de meeste overlap met die van de SGP en PvdA.

De resultaten van het onderzoek zijn te vinden op www.gristelijk.nl

Reacties op 'Verrassend onderzoek stemwijzergegevens'

Archief > 2006 > oktober