ChristenUnie blij met steun voor monumenten

zaterdag 28 oktober 2006 14:25

Na minister Zalm schaart nu ook minister Van der Hoeven zich achter het pleidooi van de ChristenUnie voor meer geld voor monumentenzorg. “Eindelijk wordt de voortdurende inzet van de ChristenUnie beloond”, aldus Arie Slob van de ChristenUnie.

André Rouvoet verzocht eerder de regering bij motie om € 135 miljoen ter beschikking te stellen voor monumenten. Minister Zalm reageerde hier tijdens de financiële beschouwingen positief op. Bij de najaarsnota staan de monumenten inmiddels bovenaan het verlanglijstje van Zalm. Ook Minister Van der Hoeven liet vandaag weten dat ze zich zal inzetten om 140 miljoen bij het najaarsoverleg los te krijgen.

Gisteren pleitte André Rouvoet, op regiocampagnetour in Limburg, voor herstel van de Lambertuskerk in Maastricht. “Dit cultuurmonument moet behouden blijven”, zei de ChristenUnieleider tegen de woningbouwvereniging die het gebouw nu beheert. Het ziet er nu naar uit dat dat gaat lukken.

1 februari 2006 is de nieuwe subsidieregeling Brim (Besluit Rijkssubsidiëring Instandhouding Monumenten) van kracht. De intussen opgelopen restauratieachterstanden bij bijvoorbeeld monumentale kerken werden hiermee niet opgelost. Bijna 9000 rijksmonumenten in Nederland zijn er slecht aan toe, met name in Limburg en moeten nodig gerestaureerd worden. De invoering van een nieuwe regeling was voor de ChristenUnie alleen acceptabel wanneer het oude huiswerk snel werd afgemaakt.

Reacties op 'ChristenUnie blij met steun voor monumenten'

Archief > 2006 > oktober