Hulpbisschop overweegt stem op ChristenUnie

dinsdag 31 oktober 2006 17:23

Geld staat bij het CDA centraal en niet de menselijke waardigheid. Dat zegt hulpbisschop van Roermond Everard de Jong in een interview met het weekblad Vrij Nederland.

De Jong, die bij de Nederlandse Bisschoppenconferentie verantwoordelijk is voor het jeugdbeleid, overweegt daarom op de ChristenUnie te stemmen. "Als je jonge vrouwen gaat dwingen te werken, gaat dat ten koste van het gezin", verklaart De Jong. "Het CDA dreigt zijn status als gezinspartij kwijt te raken."

Het kabinet heeft volgens de hulpbisschop onder leiding van CDA-premier Jan Peter Balkenende te weinig gedaan aan armoedebestrijding. "Als je Mammon, de god van het geld, in het middelpunt stelt, komt de mens in de knel", zegt De Jong. Hij wil geen stemadvies geven, maar zijn persoonlijke voorkeur gaat naar de ChristenUnie, waarbij armoedebestrijding volgens hem hoger op de agenda staat.

De Jong zou niet de enige katholiek zijn die een electorale overstap naar de ChristenUnie overweegt. Uit een peiling van Maurice de Hond bleek in augustus dat 35 procent van de katholieken die in 2003 CDA hebben gestemd, bij de verkiezingen op 22 november voor de ChristenUnie kiest.

Het katholieke deel van de bevolking stemt traditioneel CDA. De vroegere Katholieke Volkspartij (KVP) is één van de partijen die in 1980 samen met de Christelijk Historische Unie en de Anti-Revolutionaire Partij het huidige CDA heeft gevormd.

Bron: Trouw / Novum

Reacties op 'Hulpbisschop overweegt stem op ChristenUnie'