Groeten moet weer normaal worden in Nederland!

maandag 06 november 2006 13:54

De tien leefregels van Amsterdam Zuidoost zijn een uitstekend voorbeeld van de manier waarop burgers met elkaar zouden moeten omgaan. ChristenUnie-lijsttrekker André Rouvoet doet een oproep aan andere gemeenten om de burgercode van Amsterdam Zuidoost over te nemen. Rouvoet: “Groeten moet weer heel normaal worden. Dat draagt ook bij aan integratie. Mensen willen bovendien sociale veiligheid. Dat je veilig over straat kunt lopen en geen last hebt van de bassen uit de homecinema van je buren.”

André Rouvoet is vandaag op campagne in Noord-Holland. Hij was vanochtend op werkbezoek in Amsterdam Zuidoost, en ging daar in gesprek met stadsdeelraadvoorzitter Elvira Sweet en met Yvette Lont, lid van de ChristenUniefractie in de stadsdeelraad.

De stadsdeelraad Amsterdam Zuidoost en de 80.000 inwoners hebben onlangs tien leefregels met elkaar afgesproken over hoe Amsterdammers met elkaar en hun omgeving willen omgaan. Deze code is een initiatief van de ChristenUnie-fractie in Amsterdam Zuidoost. De ChristenUnie vond het nodig om naast de aandacht voor ruimtelijke vernieuwing voor het stadsdeel ook aandacht te besteden aan ménsen en de sfeer tussen bewoners.

De leefregels zijn niet betuttelend, het gaat om zaken die gelukkig steeds meer mensen weer normaal zijn gaan vinden. Voorbeelden zijn: Geluid? Blijft binnen de muren. Drugs? Die gebruiken we niet op straat. Groeten? In Zuidoost vinden we dat heel normaal.

Rouvoet heeft de stadsdeelraad en zijn inwoners gecomplimenteerd met de door hen zelf opgestelde leefregels. “In veel steden en in nieuwbouwwijken slaat de individualisering toe, wij vinden het van groot belang om aandacht te besteden aan gemeenschapszin en goede, sociale omgangsvormen. De leefregels zetten nog eens op een rijtje wat in Nederland heel gewoon zou moeten zijn.”

De leefregels worden via scholen en buurtcentra in het stadsdeel verspreid. Een aantal bewonersverenigingen heeft daar al positief op gereageerd. Rouvoet ziet de regels van Amsterdam Zuidoost ook als een praktische bijdrage aan het proces van integratie.

Reacties op 'Groeten moet weer normaal worden in Nederland!'

Archief > 2006 > november