Vragen lezers Leeuwarder Courant aan André Rouvoet

donderdag 09 november 2006 11:33

Hoewel de ChristenUnie in de peilingen over de grootste groei heen lijkt te zijn, ziet lijsttrekker André Rouvoet voor zijn partij een steeds belangrijker rol weggelegd. Hij speculeert over het mogelijk maken van een centrumlinks kabinet. Over regeringsdeelname gaan ook de meeste vragen van LC-lezers.

Wie deze keer strategisch wil stemmen, moet bij de ChristenUnie terecht, staat in grote letters op de campagnebus van de partij. André Rouvoet werpt zijn huidige driemansfractie - de peilingen voorzien een groei met twee tot vijf zetels - op als coalitiepartner. Het is geen hoogmoed.

Het NOS Journaal was gisteren mee op bezoek in Leeuwarden. Tussen het uitdelen van de Max Havelaar Senseopads door meldde de oud-politicus van het jaar voor de camera dat hij niet met de VVD gaat regeren als die partij de vrijheid van onderwijs ter discussie stelt. Mark Rutte is gewaarschuwd.

In 2003 kon u alleen maar dromen over zoveel aandacht van de media.

,,We zitten veel meer in de campagne dan de vorige keer. Toen hadden we niet zo'n mooie positie in de peilingen als nu en hadden ons nog niet zo kunnen bewijzen in de Kamer. We waren een nieuwe club. Nu doen we mee met tv-debatten. Ik heb nu de luxe dat ik nee kan zeggen tegen televisieprogramma's. Daar konden we in 2003 nog geen seconde aan denken.''

Hoe gaan jullie er voor zorgen dat jullie het deze keer bij de verkiezingen wel beter doen in de peilingen? F. de Boer.

,,Een paar dingen helpen. De ChristenUnie heeft zichzelf bewezen. Mensen kennen ons. In 2002 was de eerste keer dat we meededen als ChristenUnie. Ze weten nu waar we voor staan. We zijn een herkenbaar christelijk-sociaal merk. Veel mensen die in 2002 en 2003 niet op ons maar toch maar op het CDA stemden, weten nu wat ze daarvoor gekregen hebben. Die dachten 'we stemmen op Balkenende' en die kregen de VVD erbij met Verdonk en het asielbeleid. Ze kregen D66 erbij. Daar zijn veel mensen boos over geworden. Ze hebben de afgelopen jaren een beleid gezien en zeggen: 'Hiervoor heb ik niet het CDA gestemd. Die fout maak ik niet opnieuw'. Ze hebben wel de grootste partij gekregen maar niet het beleid dat ze wilden.''

Vraag uit het internetforum: Stel de ChristenUnie wordt gevraagd om aan te schuiven bij een links kabinet. In hoeverre is het standpunt over euthanasie en abortus onderhandelbaar?

,,Er zal op deze punten iets moeten veranderen, anders is het voor de ChristenUnie niet de moeite waard. Dat kan van alles zijn, maar daar kan ik niet op vooruitlopen. Het begrip ononderhandelbare standpunten ken ik eigenlijk niet.''

Geeft u de voorkeur aan een centrumlinks of centrumrechts kabinet? Gerrit Veltman, Burgum.

,,Centrumlinks was tot voor kort geen echte noodzaak omdat we numeriek niet nodig waren. Nu ligt dat bij de Nipo-peiling weer anders. Ik zie een ontwikkeling opduiken waarbij er drie grote partijen zijn met tussen de 32 en 40 zetels waaruit geen tweepartijen kabinet te maken valt. Dan denk ik dat de positie van de ChristenUnie cruciaal zal zijn voor een centrumlinks kabinet omdat ik het CDA niet zo snel zie aanschuiven bij GroenLinks of de SP.''

Moet u niet meer aan uw imago doen om te voorkomen dat mensen uw sociale en milieuvriendelijke partij over een kam blijven scheren met de strenge SGP? Familie De Haas.

,, Ik heb helemaal niet het gevoel dat wij vastgekoppeld zitten aan de SGP. De SGP heeft de afgelopen jaren voortdurend benadrukt dat als wij opkwamen voor de kwetsbaren en de zwakkeren dat wij een linkse partij waren. Er werd door de SGP redelijk meegehuild met de wolven in het bos. Wij zijn een christelijk-sociale partij, daarmee onderscheiden we ons echt van het CDA en de SGP. We zijn vooral gewoon onszelf geweest.''

Bent u bereid naar aanleiding van een eerder initiatief van de ChristenUnie en het CDA in de Grondwet op te nemen: De bevordering van het gebruik van het Nederlands en van de Friese taal is voorwerp van zorg van de overheid? Alex Riemersma, Leeuwarden.

,,We willen dat het Nederlands als nationale taal een plek in de Grondwet krijgt. Voor het Fries is dat minder van belang want dat is als streektaal al erkend in een Europees verdrag en dat weegt zwaarder dan de Grondwet. Het is heel armoedig dat onze Grondwet niets regelt voor wat ons samenbindt, zoals onze geschiedenis en taal. Ondanks mooie woorden krijgen we het CDA niet in beweging om daar iets aan te doen. We hebben nu besloten er maar gewoon mee aan de slag te gaan na de verkiezingen. We moeten dit niet langer laten liggen.''

Bron: Leeuwarder Courant

Reacties op 'Vragen lezers Leeuwarder Courant aan André Rouvoet'