Vroege Vogels: Groene Rapportcijfers voor politiek

zondag 12 november 2006 19:13

Vier politieke partijen halen een goed rapportcijfer als hun programma’s worden bekeken op natuur-, milieu- en diervriendelijkheid. Twee komen op een voldoende en de zes overige hebben duidelijk een onvoldoende. Op verzoek van het radioprogramma Vroege Vogels hebben acht grote groene organisaties de verkiezingsprogramma’s van de partijen onderzocht en van een cijfer voorzien. Als die worden gemiddeld dan leidt dit tot de volgende rapportcijfers:

GroenLinks 7,88

PartijvdDieren 7,80

Christen Unie 7,75

SP 7,31

PvdA 6,68

D66 6,42

CDA 4,57

SGP 4,40

Een NL 3,60

VVD 3,37

Wilders/PvdV 2,90

LVijf Fortuyn 2,25

Vroege Vogels heeft het onderzoek gedaan samen met Natuurmonumenten, Stichting Natuur & Milieu, Greenpeace, Milieudefensie, Wakker Dier, Vogelbescherming, de Fietsersbond en Reizigersorganisatie ROVER. Gekozen is voor de twaalf partijen die volgens de bekende opinie-onderzoekers een redelijke kans hebben om in de Tweede Kamer (terug) te komen.

Opvallend is dat op alle onderzochte terreinen (milieu, natuur, ecologische hoofdstructuur, klimaatverandering, energie, vervoer, landbouw, dierenwelzijn) én bij alle organisaties steeds vergelijkbare cijfers werden gegeven. De vier ‘winnaars’ scoorden unaniem goed, alleen op dierenwelzijn bleef de ChristenUnie wat achter.

Het voorgestelde beleid van de huidige coalitiepartijen CDA en VVD haalde op alle fronten louter onvoldoendes. Van ‘klein rechts’ heeft het milieu ook weinig goeds te verwachten volgens de onderzoekers: enkel dikke onvoldoendes.

Reacties op 'Vroege Vogels: Groene Rapportcijfers voor politiek'

Archief > 2006 > november