ChristenUnie: regeren mag, maar hoeft niet

Weerbericht met Reinier van den Bergzaterdag 18 november 2006 19:36

En opeens was daar de ChristenUnie. Door de gunstige peilingen dichten politiek analisten de partij een mogelijk cruciale rol toe in formatiebesprekingen. De vraag is dan of André Rouvoet en de zijnen een links danwel een rechts kabinet aan een meerderheid zal helpen.

Tijdens de laatste regiotour door het land, ditmaal in Utrecht, bleek dat de ChristenUnie in ieder geval blaakt van zelfvertrouwen.

Gebed
De avond was bedoeld om de ChristenUnie, en elkaar, beter te leren kennen. Voor de bijeenkomst echt losbarstte mochten de kinderen - een familiepartij nietwaar - luisteren naar relipop en kregen zij een mooie kleurplaat en de onvermijdelijke partijparafernalia mee.

Daarna was het snel tijd voor de volwassenen. Er werd begonnen met een gebed waar het woord 'verkiezingen' niet in voorkwam en werd gepresenteerd door een jongen die sommigen zouden kunnen herkennen van een rondje zappen waarbij dan ook EO-jongerenprogramma's voorbijkomen.

Stellingenspel
Is de ChristenUnie nu links of rechts? Zelf vindt de partij dat ze een rechts imago maar linkse standpunten heeft. Tijdens een zogenaamd stellingenspel mocht het publiek reageren en daar kwamen toch overwegend linkse denkbeelden naar voren. Vrijwel niemand van de aanwezigen uit het gemêleerde publiek was het bijvoorbeeld eens met de stelling 'Verdonk mag blijven'.

Een man uit het publiek: "Jezus zegt dat we ook de vreemdeling die in uw stad verblijft, moeten beschermen." En over die Jezus ging het wel vaker gedurende de bijeenkomst. Niet alleen tijdens de debatjes over stellingen maar ook in de liedjes van Ben Ketting (ook al bekend van de EO) die voortdurend het podium op klom om zijn liedjes te zingen en daarbij semi-gevoelige verhalen vertelde.

Ach, het publiek genoot er zichtbaar van maar zal de overduidelijk christelijke inslag van de partij geen breekpunt worden in eventuele onderhandelingen met overige partijen? Op de stelling 'Een niet-werkende partner is niet van deze tijd' stak ook al niemand een hand op.

Weerbericht
Luchtiger werd het met het politieke weerbericht van weerman Reinier van der Berg. Voor de komende week voorspelt Van der Berg 'stormachtig weer boven Den Haag' met een 'lagedrukgebied bij de PvdA'. "Met de ChristenUnie gaat er wel een frisse wind waaien en is er in ieder geval geen zwaar weer op komst."

Voordat de avond werd afgesloten met het zingen van de zesde vers uit het Wilhelmus (onder leiding van Ben Ketting natuurlijk), kreeg André Rouvoet het woord. Rouvoet vierde overigens dat hij op de kop af 12,5 jaar in de Kamer zit. De lijsttrekker zei zich te ergeren aan de inhoudsloze campagne. "Het gaat alleen maar over de poppetjes, over eisen van personen, en zelden over de inhoud."

Regeren

Dieptepunt is volgens hem dat VVD en CDA al over een minderheidsregering praten, "een regering Balkenende-Verdonk dus!" "Ik mis hele belangrijke thema's als Europa, klimaatverandering, integratie (Rouvoet: "wij zijn voor een generaal pardon") en ontwikkelingssamenwerking ("Wij willen het budget flink verhogen").

En regeringsdeelname? "Met de zes tot acht zetels die de peilingen ons toedichten, behoort dat tot de mogelijkheid," aldus de lijsttrekker. "Maar het is ook niet zo dat het erg is als we geen deel van de regering gaan uitmaken. Wij gaan niet ten koste van onze principes een coalitie aan en we willen geen brede volkspartij zijn. Wij zijn niet links, maar christelijk-sociaal." Amen.

Bron: www.planet.nl, Mark van Wonderen

Reacties op 'ChristenUnie: regeren mag, maar hoeft niet'

Archief > 2006 > november