André Rouvoet: appèl aan de politiek

dinsdag 21 november 2006 09:40

Geef de zwevende kiezer grond onder de voeten

Partijen en politici moeten veel duidelijker zijn over hun uitgangspunten en programma. Ze moeten werken aan geloofwaardigheid, want alleen daarmee kan het vertrouwen in de politiek hersteld worden. André Rouvoet, lijsttrekker ChristenUnie, doet vandaag in een open brief een appèl aan de politiek: geef de zwevende kiezer grond onder de voeten.

Waarom weet nog steeds 40 procent van de kiezers niet wat ze gaan stemmen? Dat is precies de vraag waar het volgens Rouvoet in de verkiezingscampagne over had moeten gaan. Dat heeft namelijk alles te maken met het gebrek aan vertrouwen in de politiek. Dat probleem wordt angstvallig verzwegen.

De campagnetijd mag een boeiende tijd zijn voor mensen die ook graag naar een voetbalwedstrijd of schaatskampioenschappen kijken, als een soort Politics on Ice, maar achter die televisiewerkelijkheid gaapt een zwart gat.

Driekwart van de deelnemers aan het grote digitale ‘21 minutenonderzoek’ is van oordeel dat politici geen goed contact hebben met de bevolking. Meer dan de helft vindt dat politici niet met kennis van zaken praten over onderwerpen en slechts 20 procent vindt dat politici handelen in het landsbelang.

Herstel van het vertrouwen verdient de hoogste prioriteit. Vertrouwen tussen burgers en politiek, tussen burgers en instituties, tussen mensen onderling. Zonder vertrouwen zijn we overgeleverd aan wantrouwen, erupties van ongenoegen en terreur. Vertrouwen is de basis van een samenleving en ook de basis van economische groei.

Rouvoet: “Ik roep politieke partijen op hun geloofwaardigheid serieus te nemen en dat vol te houden, ook als coalitievorming om compromissen vraagt. De ChristenUnie is er helder in: wij zullen alleen deelnemen aan een regeringscoalitie als we ons daarin voldoende herkennen. Als we een substantieel deel van onze doelstellingen kunnen realiseren op terreinen die er voor ons werkelijk toe doen: bescherming van de kwetsbaren, aandacht voor jeugd en gezin, investeren in duurzaamheid.”

Zie ook:

Reacties op 'André Rouvoet: appèl aan de politiek'