Rouvoet: Zegen niet hetzelfde als succes

dinsdag 21 november 2006 11:47

„De VVD sloot haar campagne af op Schiphol en in de Rotterdamse haven. Daar zien zij de toekomst. Wij sluiten af in de kerk. Dáár moet Nederland het van hebben.”

Met die woorden sloot ChristenUnielijsttrekker Rouvoet maandag tijdens een bijeenkomst in Amersfoort de verkiezingscampagne van zijn partij af. Even daarvoor zongen de honderd aanwezigen in de Lichtkring, een moderne kerk van een van Amerfoorts nieuwe wijken: „Gelovig ga ik, eigen zwakheid voelend.” „Dat is herkenbaar”, zo bekende Rouvoet in zijn dankwoord. Aan de andere kant had hij tijdens de campagne ook de zegen van het gebed ervaren: „Daardoor heb ik kracht gekregen.”

Of alle activiteiten tot meer zetels zullen leiden? Rouvoet bekende dat hij met zijn team elke dag zeer nieuwsgierig was naar alle peilingen, maar direct voegde hij eraan toe dat dat niet het belangrijkste is. „Tijdens een van onze bezinningsbijeenkomsten als fractie, deze zomer, zei mijn collega en partijgenoot Tineke Huizinga: Zegen is nog iets anders dan succes. En zo is het”, aldus de lijsttrekker.

De aanwezigen waren gekomen om te zingen en te bidden. Vooral om te zingen. „Augustinus zei al: Zingen is dubbel bidden”, aldus Klaas Quist, die de leiding van de avond had. Onder leiding van het Crossroadsmuziekteam zongen de ChristenUnieaanhangers vooral opwekkingsliederen. Tussendoor waren er drie blokken van gebed. Niehof, bestuurslid van de ChristenUnie, hield een overdenking over het leven van Jozua. Hij sprak erover dat de Joodse leider met zijn huis de Heere wilde dienen.

Campagneleider Henk van Rhee zei dat bidden „een integraal onderdeel” was van het campagneplan. Zo werd elke campagnevergadering gestart met gebed. „Wij dankten ook God als er een mooi krantenverslag was, of een mooie reportage op radio of televisie.” Dat lijsttrekker Rouvoet dinsdag, een dag voor de verkiezingen, een prijs krijgt als Politicus van het Jaar, noemde hij „een glimlach van God.”

Bron: Reformatorisch Dagblad

Reacties op 'Rouvoet: Zegen niet hetzelfde als succes'