Joël Voordewind wint debat christelijke partijen

dinsdag 21 november 2006 09:35

Afgelopen donderdag 16 november mochten ruim 100 aanwezigen getuige zijn van het politieke debat dat werd gehouden tussen de drie christelijke partijen uit de Tweede Kamer voor Rotterdamse studenten van studentenverenigingen NSR en CSFR. De heren Schinkelshoek (CDA), Voordewind (ChristenUnie) en Dijkgraaf (SGP) ventileerden onder leiding van debatleider Sander Luitwieler hun ongezouten mening over verschillende onderwerpen.

Voor de pauze werd de meer theoretische discussie gevoerd over de vraag wat ‘christelijke politiek’ is. De stelling “Voor echt christelijke politiek stem je…” raakte het fundamentele punt of christelijke politiek überhaupt wel bestaat en zo ja hoe je dat als politicus in kunt vullen. De zaal had ook gelegenheid haar vragen te stellen en die waren soms scherp. Zo mochten de politici bijvoorbeeld uitleggen waar zij het “gore” lef vandaan haalden om de individuen in de Nederlandse samenleving wetten en regels voor te schrijven terwijl zij daar – ook uit bijbels oogpunt - zelf toch verantwoordelijk voor zijn.

Na de pauze kwam het verwachte vuurwerk ook tot ontsteking tijdens de discussie over ethische en sociale onderwerpen. De stelling “De kabinetten-Balkenende hebben onvoldoende gedaan om het menselijk leven te beschermen” zette het CDA bijna geparkeerd maar er kwam uiteindelijk een constructieve discussie uit voort. Ten slotte werd de drie landelijke politici gevraagd te reageren op de stelling “De Islam vormt een verrijking voor de Nederlandse samenleving”. De verschillen tussen de drie partijen werden opnieuw duidelijk en dat was ook merkbaar uit de reacties uit de zaal.

Uitslag stemronde 1

Uitslag stemronde 2