ChristenUnie wil hulp aan tienermoeders niet verloren laten gaan

esmee_wiegmandonderdag 16 augustus 2012 15:59

Kamerlid Esmé Wiegman heeft samen met collega Joël Voordewind vragen gesteld aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de mogelijke sluiting van de FIOM. De FIOM in de stad Groningen gaat, na ruim veertig jaar, waarschijnlijk dicht wegens bezuinigingen, zo meldt RTV Noord. De organisatie biedt hulp bij ongewenste zwangerschap, kinderwens, afstamming en adoptie.

Esmé Wiegman: “De forse korting die FIOM krijgt is buitenproportioneel. De hulp die FIOM biedt aan tienermoeders dreigt nu verloren te gaan. We leven in een tijd dat elke organisatie moet inleveren, maar de minister mag deze specifieke vorm hulpverlening niet zomaar over de schutting gooien, in de hoop dat gemeenten dit oppakken.”

De Stichting Ambulante FIOM moet landelijk 3 miljoen euro bezuinigen. Dat gaat ten koste van het Groningse bureau. Jonge vrouwen die onbedoeld zwanger zijn geraakt door bijvoorbeeld incest of verkrachting kunnen dus straks niet meer terecht bij de FIOM in de stad. Jaarlijks kloppen daar ruim 300 meiden aan voor hulp.

Hieronder vindt u de vragen van Kamerleden Wiegman-van Meppelen Scheppink en Voordewind aan de minister van Volksgezondheid Welzijn en Sport over Fiom

1) Bent u bekend met de berichten ‘Fiom in Groningen na 40 jaar dicht door bezuinigingen’[1] en ‘Forse subsidiekorting treft FIOM’[2] ?

2) Waarom wordt er op FIOM bezuinigd?

3) Waarom heeft FIOM dit zo kort van te voren te horen gekregen? Bent u met mij van mening dat het onmogelijk is dat FIOM op zo’n korte termijn haar bedrijfsvoering op het besluit kan aanpassen? Waarom is er niet gekozen voor een overgangstermijn?

4) Hoe wordt de kwaliteit en expertise van de hulpverlening die FIOM biedt gewaarborgd na het opleggen van deze forse subsidiekorting? Wilt u dit specificeren in de verschillende doelgroepen waar FIOM hulp aanbiedt?

5) Bent u met ons van mening dat hulpverlening aan tienermoeders vraagt om specifieke expertise van hulpverleners? Is de opvang voor tienermoeders anders dan hulp aan slachtoffers van geweld in afhankelijkheidsrelaties?

6) Bent u met ons van mening dat de hulpverlening die FIOM biedt onmisbaar is, bij hulp aan ongewenste zwangerschap, kinderwens, afstamming en adoptie?

7) Waarom is het advies in het rapport ‘stelsel vrouwenopvang’ Opvang 2.0 Naar een toekomstbestendig opvangstelsel’ niet opgevolgd, namelijk dat tienermoeders een bijzondere doelgroep vormen en daarom apart beleid behoeven?

8) Bent u met ons van mening dat een forse subsidiekorting op de vroegtijdige hulp die FIOM biedt, de maatschappij uiteindelijk meer kost?

[1] Bron: RTV Noord: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=112610

[2] Bron: Website FIOM: http://www.fiom.nl/nieuws.aspx#6161fe81-60c5-427a-902b-2149127ec08f

Reacties op 'ChristenUnie wil hulp aan tienermoeders niet verloren laten gaan'

Archief > 2012 > augustus