ChristenUnie: 50 nieuwe stations tot 2028

Lisse Keukenhofvrijdag 31 augustus 2012 17:57

De ChristenUnie wil fiks investeren in nieuwe stations. Tot 2028 moeten er 50 nieuwe stations worden geopend volgens de partij. In een tour door Nederland onthulden kandidaat Kamerleden Herman Wegter en Frank Visser vandaag op locatie alvast de naamborden van enkele nieuwe stations. Ze doen onder meer Amsterdam Geuzenveld, Staphorst, Berkel-Enschot, Bathmen en Schiedam Kethel aan. Wegter: “Tijdens onze stationstour moeten we noodgedwongen met de auto. Over een paar jaar hopen we deze plaatsen weer te bezoeken, maar dan met de trein!”

Er zijn volgens de ChristenUnie nog veel stadswijken en dorpen aan het spoor waar de trein voorbij rijdt terwijl hier genoeg potentiële reizigers zijn. Door haltes te openen wordt het openbaar vervoer veel aantrekkelijker, zeker als er gelijk ook P&R plaatsen worden gerealiseerd en de stations goed met de fiets bereikbaar zijn. Visser: “Nieuwe stations scoren in de praktijk veel meer reizigers dan de vervoersmodellen voorspellen. Als het openbaar vervoer goed is dan wordt het vanzelf een aantrekkelijk alternatief voor veel reizigers die in de buurt van het spoor wonen”.

Maatregelen

De meeste nieuwe stations kunnen volgens de ChristenUnie zonder problemen ingepast worden in de dienstregeling. Voor andere stations moeten extra maatregelen genomen worden. Wegter: “Wij willen dat treinen harder mogen gaan rijden en dat intercity’s op meer punten de stoptreinen kunnen passeren zodat de reistijd niet langer wordt, ondanks de opening van nieuwe stations. De maximum snelheid op het spoor moet minimaal 20 km/uur omhoog.”

Kijk op facebook voor een foto impressie.

Reacties op 'ChristenUnie: 50 nieuwe stations tot 2028'

Archief > 2012 > augustus